شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رضایت نسبی ایران از نتایج نشست سران عرب

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در واکنش به نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب، «رویکرد و فضای کلی» این نشست را «مثبت‌تر از نشست‌های قبلی این اتحادیه ارزیابی» کرد و دلیل آن را «میزبانی و مدیریت خردمندانه و سازنده مقامات کشور تونس» دانست.

او همچنین «حمایت این اتحادیه از تمامیت ارضی سوریه در بحث جولان» را «اقدامی مثبت و امیدوارکننده و البته ناکافی» دانست.

در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب که روز یکشنبه در تونس برگزار شد، از پیش‌نویس قطعنامه‌ای خبر داده شد که در آن آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان محکوم می‌شود. این قطعنامه قرار است که از طرف کشورهای عربی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود.

همچنین در این بیانیه، با وجود اینکه «دخالت» جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی محکوم شده، بر شکل‌گیری روابط این کشورها با ایران بر اساس «حسن همجواری» تأکید شده است.

به نظر می‌رسد این نکته و همچنین محکومیت آمریکا در پرونده بلندی‌های جولان دلیل رضایت نسبی تهران از این نشست است.

علاوه بر این، ممکن است ترک نابهنگام و غیرمنتظره این نشست از سوی امیر قطر، که به نوعی حمایت‌ از ایران و ترکیه ارزیابی شده، هم زمینه رضایت تهران را فراهم آورده باشد.

با این حال، قاسمی گفت «سران معدودی» از اعضای اتحادیه عرب «همچنان بر رویکرد غیرسازنده و نادرست خصومت با ایران پافشاری بی‌نتیجه‌ای نشان دادند و اتهامات بی‌اساسی را علیه ایران مطرح کردند».

اشاره او به سخنان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در افتتاحیه نشست سران اتحادیه عرب است که بار دیگر خواستار فشار جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به حمایت ایران از تروریسم در جهان شد و گفت: «سیاست‌های خصمانه رژیم ایران نقض آشکار پیمان‌ها و موازین بین‌المللی است.»

دو روز قبل از آن نیز، ابراهیم عساف، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در تونس، ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای جهان عرب توصیف کرد و خواهان اقدامی هماهنگ برای مقابله با این تهدید شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More