شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رسانه‌های کنیایی:‌ سفیر ایران تلاش کرده دو مظنون به ترور را فراری دهد

رسانه‌های کنیایی گزارش داده‌اند هادی فرج‌وند، سفیر ایران در این کشور، اخیرا تلاش کرده دو ایرانی مظنون به ترور را از این کشور آفریقایی فراری دهد، اما با ناکامی مواجه شده است.

طبق گزارش پلیس، سفیر ایران به دنبال برقراری تماس با مقام‌های رده‌بالا در دولت کنیا بوده تا بتواند دو تبعه ایرانی با نام‌های احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی را به شکل غیرقانونی از کنیا خارج کند.

 

منصور موسوی (چپ) و احمد ابوالفتحی محمد
منصور موسوی (چپ) و احمد ابوالفتحی محمد

مقام‌های کنیایی معتقدند این دو ایرانی اعضای سپاه قدس – شاخه عملیات برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – هستند. سپاه قدس در برخی کشورهای خارجی به خرابکاری و حتی انجام عملیات تروریستی متهم شده است.

در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، پلیس بین‌الملل اینترپل نسبت به تلاش از سوی مقام‌های ایرانی برای زد و بند با مقام‌های دولتی و قضایی در کنیا در راستای آزادسازی دو تبعه مذکور هشدار داد.

جمعه گذشته، اداره آگاهی کنیا دو نفر را به ظن کلاهبرداری از سفیر جمهوری اسلامی بازداشت کرد. این دو نفر به دروغ خود را کارمندان وزارت کشور کنیا معرفی کرده بودند و به سفیر ایران وعده همکاری برای خروج دو تبعه ایرانی از کنیا را داده بودند.

روزنامه انگلیسی‌زبان «نیشن» به نقل از پلیس کنیا نوشت سفیر ایران بعد از حصول اطمینان از آزادی دو مظنون ایرانی در تاریخ هشتم فوریه به یک دفتر فروش بلیط هواپیما مراجعه کرده است.

دوربین‌های مداربسته دفتر حضور او و دستیارش را هنگام رزرو سه بلیط – یکی به نام خود و دوتا به نام‌های دو ایرانی دیگر – ثبت کرده‌اند.

فرج‌وند بعد از اینکه متوجه کلاهبرداری شده بلیط‌ها را بلافاصله باطل می‌کند. کارآگاهان می‌گویند سفیر ایران با مقام‌های دولتی تماس می‌گیرد و درباره دو ایرانی پرس‌وجو می‌کند و پس از آن اداره آگاهی کنیا وارد عمل می‌شود. گفته می‌شود فرج‌وند مورد بازجویی قرار گرفته است.

دو تبعه ایرانی که قرار بوده از کنیا به ایران بازگردند در سال ۲۰۱۳ به اتهام حمل مواد منفجره در شهر مومباسا به حبس ابد محکوم شدند.

در دادگاه تجدید نظر، این حکم به ۱۵سال حبس تقلیل یافت و در سال ۲۰۱۸ آنها با دستور دادگاه استیناف آزاد شدند. اما دادستانی کل با آزادی این دو مخالفت کرد و با نظر دیوان عالی کنیا آنها مجددا بازداشت شدند تا درباره‌شان تصمیم‌گیری شود.

نورالدین حاجی، دادستان کل کنیا، هر گونه خروج غیرقانونی دو تبعه ایرانی را تلاش آشکار برای دور زدن نظام قضایی این کشور توصیف کرده است.

اداره آگاهی کنیا قرار است از وزارت خارجه این کشور بخواهد سفیر ایران را احضار کند. سفیر ایران از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

وزارت امور خارجه ایران هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More