شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رسانه‌های ایران به نقل از وزیر خارجه ترکیه: اردوغان از حساسیت‌ها درباره شعر ارس مطلع نبود

 

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درباره تنش ایجاد شده میان آنکارا و تهران، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود  تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو در این گفت‌وگو موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی علیه  رجی طیب اردوغان را «غیرقابل قبول» دانست.

از طرف دیگر، رسانه‌های ایران  اعلام کردند در این تماس تلفنی، چاووش اوغلو بر «احترام کامل رییس جمهور ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران» تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه ترکیه گفته است که اردوغان نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده نیز «مطلع نبود» و آن را صرفا «در ارتباط لاچین و قره‌باغ می دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است».

همزمان فخرالدین آلتون، رییس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه، با انتشار بیانیه‌ای آنچه را «اظهارات توهین‌آمیز و پرخاشگرانه» علیه اردوغان و ترکیه «به بهانه برداشت عامدانه از یک شعر» خواند، محکوم کرد.

او با بیان این که مقام‌های جمهوری اسلامی «درصدد ایجاد تنش مصنوعی بر روی یک شعر هستند»، گفت: «در این شعر عواطف مردمی مظلومی که سرزمین‌شان آذربایجان از سوی ارمنستان اشغال شده به زبان احساسی بیان شده و به هیچ‌وجه نام ایران در آن ذکر نشده است یا تلویحا اشاره‌ای به آن نشده است.»

پیشتر، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه با «زشت» خواندن اظهارات اخیر برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره شعرخوانی اردوغان این اظهارات را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، او گفت: «سیاستمداران بی‌پروای ایرانی وقتی می‌خواهند درباره ریيس‌جمهورمان صحبت کنند، باید احترام را رعایت کنند.»

چلیک با اشاره به روابط ترکیه با ایران با وجود تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر ادامه داد: «در حالی که همه سکوت کرده بودند، تنها کسی که اعتراض خود را علیه تحریم‌ها و فشارهای وارده بر ایران اعلام کرد ریيس‌جمهور کشورمان بود.»

این مقام حزب حاکم ترکیه تاکید کرد که اردوغان ایران را «همیشه کشور دوست و برادر» ترکیه دانسته و «با اعمال رفتارهای ناعادلانه علیه کشور برادر ایران مخالفت کرده است».

چلیک افزود: «کسانی که به ریيس‌‌جمهور کشورمان که در روزهای دشوار در کنار ایران بود، حمله می‌کنند در واقع دشمنان کشورشان را خوشحال می‌کنند.»

اردوغان روز پنجشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شعر ارس را خواند که در آن به «جدایی ارس با زور» سخن گفته شده است.

این اقدام اردوغان با اعتراض محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد.

 ظریف در واکنش به اقدام اردوغان در حساب توییترش نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟» 

او ادامه داد: «هیچ‌کس نمی‌تواند در باره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.»

ایران روز گذشته در اعتراض سفیر ترکیه در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد و آنکارا هم به اقدام متقابل دست زد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More