شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رزمایش مشترک ارتش و سپاه در خلیج فارس

 

نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی امروز جمعه ۳۰ شهریور یک «تمرین مشترک هوایی» در آب‌های خلیج فارس برگزار کردند.

به گزارش ایرنا، یوسف صفی‌پور، جانشین معاون تبلیغات و روابط عمومی نیروی هوایی ارتش، گفت این تمرین «نمایش قدرت، پیام صلح و دوستی برای کشورهای دوست و همسایه» است و به گفته او اگر «دشمنان و استکبار چشم‌داشتی به مرز و بوم ایران اسلامی داشته باشند در کسری از ثانیه پاسخ کوبنده دریافت خواهند کرد».

هم‌زمان رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، اعلام کرد که ۳۱ شهریور ماه رژه نیروهای مسلح در شهر بندعباس برگزار می‌شود تا «اقتدار و سیادت دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی» مشخص شود. او اضافه کرد که برگزاری رژه در ساحل خلیج‌فارس و تنگه هرمز «نشان خواهد داد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از مصالح و منافع ملی کشور، آماده عملیاتی کردن اراده نظام و ملت ایران برای مقابله با هرگونه تهدید دشمن در این منطقه راهبردی هستند».

اشاره او به سخنان برخی مسئولان جمهوری اسلامی است که پیش از این گفته بودند در صورت محرومیت ایران از صادرات نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا، اجازه نخواهند نداد دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از تنگه هرمز برای صادرات نفت استفاده کنند و این تنگه را خواهند بست.

سپاه پاسداران نزدیک به یک ماه پیش نیز رزمایشی در خلیح فارس برگزار کرده بود. رزمایشی که به گفته سخنگوی این نیرو با هدف «کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین‌المللی و در چارچوب رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه پاسداران» انجام شده بود.

همان زمان سخنگوی واحد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفته بود که این نیرو فعالیت‌های نیروهای نظامی ایران در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آگاهی دارد: «ما این فعالیت‌ها را از نزدیک زیر نظر داریم و برای تضمین آزادی رفت و آمد دریایی و عبور و مرور تجاری در آب‌های بین‌المللی با شرکای خود همکاری خواهیم کرد».

جیم ماتیس وزیر دفاع آمریکا نیز پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز، گفته بود ایران در زمان جنگ با عراق هم این کار را کرد و «دیدند که شمار زیادی از ملت‌های عضو جامعه بین‌المللی نیروهای دریایی خود را متشکل کردند تا تنگه‌ها را باز نگه دارند».

در سال‌های گذشته چندین بار به دلیل نزدیک شدن قایق‌های سپاه پاسداران به ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس، میان دو طرف تنش‌هایی ایجاد شده بود. اتفاقی که پس از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تقریبا متوقف شد. مقام‌های آمریکایی تهدید ترامپ به واکنش نشان دادن را دلیل این مساله می‌دانند و مقام‌های ایرانی می‌گویند ناوهای آمریکایی از موضع خود عقب نشسته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More