شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ردپای تحریم‌های ایران در اسناد توقیف نفتکش‌های چینی

 

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد بانک آلمانی «نُرد ال‌بی» در تقاضای رسمی خود برای توقیف تعدادی نفتکشی چینی به علت پرداخت نکردن تسهیلات دریافتی، به نقض تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرده است.

این بانک که دفتر مرکزی آن در شهر هانوفر است در اسناد ارائه‌شده به دیوان عالی سنگاپور، شرکت چینی مالک این نفتکش‌ها را که اواخر ماه گذشته موقتا در سنگاپور متوقف شدند متهم به عدم بازپرداخت مبلغ ۳۰ میلیون دلار تسهیلات دریافتی از بانک کرده است.  

بانک «نرد ال‌بی» در گزارش خود می‌گوید در تاریخ ۲۵ ژوئیه از باشگاه حفظ منابع و جبران خسارت لندن گزارشی مبنی بر انقضای بیمه نفتکش‌های چینی دریافت کرد. 

دقیقا یک روز بعد، نشریه لویدز لیست گزارش داد که دو فروند از نفتکش‌‌ها به نام‌‌های «گس اینفینی» و «گس دیگنیتی» در اقدامی خلاف تحریم‌های آمریکا، حامل گاز مایع از ایران بوده‌اند.  

نرد ال‌بی در گزارش خود توضیح داد که باشگاه حفظ منابع و جبران خسارت بلافاصله پس از آن که دریافت نفتکش‌های چینی از ایران بارگیری شده‌اند اقدام به لغو بیمه آنها کرد. 

ضامن دو نفتکش فوق به همراه نفتکش سی دراگون در قرارداد با بانک آلمانی، شرکت‌های چینی کون‌لون هلدینگ و کون‌لون شیپینگ بوده‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ نوشت: «اتهاماتی که اواخر ماه گذشته منجر به توقیف موقت شناورها در سنگاپور شد در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در صدد انزوای رژیم تهران از طریق قطع فروش نفت است. این اتهامات همچنین این نکته را برجسته می‌سازد که بازرگانان و شرکت‌های کشتیرانی مظنون به نقض تحریم‌ها منجر به بروز مناقشه نه تنها با دولت‌ها بلکه با بانک‌ها نیز می‌شود.»

بنا بر اسناد بانک آلمانی، دو نفتکش گس اینفینیتی و گس دیگنیتی هنگام نزدیک شدن به تنگه هرمز، دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بودند و چند روز پس از بارگیری سوخت مجددا آنها را روشن کردند.

این اسناد می‌گوید نفتکش‌های فوق در مدت خاموش بودن دستگاه‌های کرده بودند مکان‌یابی شده و مختصات مکانی آنها منطبق بر گزارش لویدز لیست است.

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت که چین و تعدادی دیگر از مشتریان نفتی ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه داده‌اند.

این روزنامه از تاریخ دوم ماه مه و همزمان با اعلام پایان معافیت‌های نفتی آمریکا برای تعدادی از خریداران نفت ایران مشغول بررسی مسیر شناورهایی بوده است که از ایران به مقاصد اعلام‌نشده نفت خام حمل می‌کرده‌اند.

دونالد ترامپ سال گذشته به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی منعقد شده بود خارج شد و تحریم‌های لغوشده، از جمله تحریم‌های شدید نفتی و بانکی، را برقرار کرد. تحریم‌های نفتی در ماه نوامبر سال گذشته اجرایی شد و چند ماه بعد معافیت‌های اعطایی به هشت مشتری نفت ایران نیز به پایان رسید. 

از نگاه قوانین بین‌المللی، خرید نفت و فرآورده‌های نفتی از ایران غیرقانونی به حساب نمی‌آید چرا که تحریم‌های آمریکا یکجانبه است. اما دولت ترامپ بارها اعلام کرده است مصمم به قطع کامل صادرات نفت ایران به‌عنوان مهمترین منبع درآمدی این کشور است.  

صادرات نفت ایران در ماه آوریل سال ۲۰۱۸، یعنی قبل از خروج آمریکا از برجام، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. این رقم در ماه آوریل امسال به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت و اخیرا برخی گزارش‌ها از صدور ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه خبر داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More