شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ربیعی: دستگیری‌ برخی از کارکنان دولت در پرونده روح‌الله زم کذب است

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، خبر دستگیری‌های چند تن در نهاد ریاست جمهوری، مرتبط با پرونده روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» را رد کرد.

ربیعی، روز دوشنبه ۲۹ مهر، در یک نشست خبری در تهران، درباره ادعای یک نماینده مجلس در این زمینه، بدون آن که از کسی نام ببرد، گفت: «برخی آدم‌ها رکورد داران نشر تهمت‌زنی هستند و انتشار این مطالب باعث می‌شود اعتماد عمومی پایین بیاید.»

پیشتر جواد کریمی قدوسی درباره پرونده «آمدنیوز» در توئیتر نوشته بود: «دستگیری‌های صورت گرفته مرتبط با حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنيوز باید برای مردم روشن شود.»

اما سخنگوی دولت گفت: «ادعای دستگیری در نهاد ریاست جمهوری کذب است و صحت ندارد. امیدوار هستم مقامات قضایی هم در پرونده ‌آمد نیوز اتهامات بی‌پایه‌ای را که مایه تشویش اذهان عمومی می‌شود، مورد رسیدگی جدی قرار دهند.»

ربیعی گفت: «نمی‌توان با شیوه‌های آمدنیوز با آمدنیوز مقابله کرد، آمدنیوز یعنی اطلاعات‌سازی، مخدوش‌سازی اذهان و فروپاشی ذهنی. بالاترین کارکردی که ‌آمدنیوز می‌خواست داشته باشد این موضوع بود که ما آن را در دی ماه ۹۶ در برجام‌ستیزی هم می‌بینیم. بنابراین با توجه به چیستی آمدنیوز باید تلاش کنیم در مسیر آن پدیده نامیمون حرکت نکنیم.»

قبل از ربیعی،  حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، نیز که از سوی کریمی قدوسی به عنوان «مسئول اتاق عملیات روانی دولت» در پرونده «آمدنیوز» نام برده شد، به این ادعا پاسخ داده بود.

آشنا در توئیتر نوشت: «نقش جواد کریمی قدوسی مأمور اتاق عملیات روانی ضد دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.»

هشدار درباره تعطیلی سیستم بانکی ایران در خارج از کشور

همچنین سخنگوی دولت ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره آخرین مهلت گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف(FATF)، گفت: «اگر لوایح اف‌ای‌تی‌اف تصویب نشود، در لیست سیاه قرار می‌‌گیریم یعنی سیستم بانکی ما در خارج کشور تعطیل می‌شود.»

او ادامه داد: «دولت به رایزنی‌های خود ادامه خواهد داد دولت همواره از زاویه تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف تاکید دارد.»

سه روز پیش، گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف)، بار دیگر چهار ماه به ایران فرصت داد تا  لوایح مربوط به کنوانسیون‌های پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را تصویب کند.

این گروه ویژه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورتی که ایران در این مهلت (تا فوریه ۲۰۲۰) کاری انجام ندهد، اعضای خود را به اتخاذ اقدام‌های مقابله‌ای علیه این کشور فرامی‌خواند. این در حالی است که اف‌ای‌تی‌اف پیش از این چند بار مهلت ایران را برای تصویب این کنوانسیون‌ها تمدید کرده است.

ربیعی با بیان این که تصویب نشدن این لوایح در ایران «خود تحریمی مجدد کشور» است، ادامه داد: «باید متوجه شویم که فارغ از تحریم‌های آمریکا، سایر تبادلات تجاری و مالی ما با مشکل جدی روبرو خواهد شد.»

سخنگوی دولت ایران همچنین درباره پرونده قضایی حسین فریدون، برادر حسن روحانی، رییس جمهور ایران، با اشاره به اصل «تفکیک قوا» گفت: « آنچه که من اطلاع دارم این است که رئیس جمهوری در فرایند پرونده حسین فریدون تا به حال هیچگونه دخالتی نداشته‌اند. نه پیامی نه صحبتی حتی در حد صحبت کردن ساده که به طور مثال بگویند اینطور بشود یا نشود هم صحبتی نداشته‌اند.»

حسین فریدون،‌ دستیار ویژه سابق رییس جمهور ایران که به زندان محکوم شده، ‌ساعتی پس از ورود به زندان به مرخصی رفت. او به اتهام رشوه از سوی دادگاه تجدیدنظر به پنج سال زندان محکوم شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More