شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس کمیسیون زنان مجلس: بیش از ۱۵۰ دانشجو در اعتراض‌های دی ماه بازداشت شدند

 

پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس گفت که فهرست دانشجویان بازداشت شده پس از وقایع دی ماه سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۵۰ نفر است.

او با بیان این که فهرست موجود فهرست قطعی و دقیق نیست اضافه کرد که «به هرحال به‌خوبی نشان می‌دهد که آمار دانشجویان بازداشتی در ماه‌های اخیر بیش از ۵۵ نفر و ۹۰ نفر و ... که در مقاطعی اعلام شد، بوده و متاسفانه مساله بازداشت دانشجویان ابعاد گسترده‌تری دارد.»

این نماینده مجلس گفته «در حال حاضر مشخصات ۱۷ نفر را در اختیار داریم که در دادگاه بدوی به مجازات محکوم شده‌اند و البته این تعداد فقط مربوط به دانشجویان بازداشت‌شده چند دانشگاه مشخص است و متاسفانه هنوز خبری از وضعیت پرونده قضایی دانشجویان بازداشتی دیگر دانشگاه‌ها را نداریم.»

آمار ارائه شده توسط رییس فراکسیون زنان مجلس در حالی اعلام می‌شود که اختلاف آمار میان قوه قضائيه و مقام‌های دوالت درباره دانشجویان پرونده‌دار وجود دارد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در نشست خبری نهم تیر ماه، تعداد دانشجویانی که برایشان حکم صادر شده را ۵ نفر عنوان کرده بود اما شهیندوخت مولاوردی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری در حقوق شهروندی، شمار دانشجویان محکوم شده را ۱۱ تن خواند.

دادستان تهران همچنین گفته بود که وزارت علوم، آماری از تعداد دانشجویانی که در جریان اعتراض‌های دی ماه سال گذشته بازداشت شده‌اند ارائه نداده است.

ادعای او از سوی دو مقام در دولت رد شد.  منصور غلامی، وزیر علوم اظهارات دادستان تهران را زیر سوال برد و گفت «موقعی که دادستان محترم این اظهار نظر را داشتند، شاید اطلاعات به او منتقل نشده بود، چون فرض بر این بود که اطلاعات را ایشان از مجموعه خودشان دریافت کنند».

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در حقوق شهروندی نیز با رد اظهارت دولت‌ آبادی گفته بود «دادستان اعلام کرده بودند که وزارت علوم اطلاعات کامل در رابطه با دانشجویان دستگیر شده را اعلام نکرده است، اما این موضوع که دولت اصلا در این باره با آن‌ها صحبتی نکرده، درست نیست».

محمود نیلی احمدآبادی رئيس دانشگاه تهران نیز  روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه با اشاره به صدور برخی احکام قضایی برای دانشجویان بازداشت شده در جریان اعتراض‌های دی ماه گفت ما از خدایمان است که دانشجویان تبرئه شوند و نهایت سعی‎مان را هم می‌کنیم، ولی باقی کار به قوه قضاییه بر می‎گردد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More