شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی ایران: بسیجیان اجازه حمل سلاح دارند

 

سیروس فتحی، رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی از اجازه حمل و استفاده سلاح سه گروه ویژه خبر داد و گفت:  «نخستین گروه بسیجیان آموزش که زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دقیق و کاملی دیده‌اند، گروه دوم نظامیان بازنشسته‌ای که در دوران خدمت خود حق حمل سلاح داشتند و گروه سوم کارکنان نیروهای مسلح و به ویژه نیروی انتظامی که در زمان فراغت خود در موسسات حفاظتی و مراقبتی، اشتغال دارند.»

او از دلایل ارائه مجوز به این سه گروه حرفی نزد اما تاکید کرد که تمام این گروها باید بار دیگر آموزش‌های لازم را زیر نظر پلیس پیشگیری ببینند.

 به گفته او پس از احراز صلاحیت لازم ( تخصص در تیراندازی و سلامت روانی و روحی)، «مجوز حمل استفاده از سلاح» به آنها داده می‌شود.

نخستین بار مرداد ۹۶ بود که رسانه‌ها در داخل ایران از اجازه حمل سلاح توسط بسیجیان و نظامیان بازنشسته‌ خبر دادند. اگرچه  رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی بطور مشخص گفته آنها آموزش‌های لازم را می‌بینند و تحت نظارت خواهند بود.

این در حالیست که با توجه به حوادثی که طی سال‌های گذشته در خصوص استفاده از سلاح توسط اعضای بسیج در رسانه منتشر شده، نگرانی از سوءاستفاده آنها از سلاح همچنان پابرجاست. 

همچنین بخش قابل توجهی از اعضای بسیج نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند . از این رو معلوم نیست حمل سلاح توسط آنها چه تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر به نظز می‌رسد، داشتن سلاح و نمایش آن در امکان عمومی به منزله اهرم فشاری برای پیشبرد خواسته‌های فراقانونی دارندگان تلقی می‌شود. 

 

بیش‌از ۷۵۰ موسسه دارای مجوز در حوزه حفاظتی

رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی همچنین  از فعالیت بیش از ۷۵۰ موسسه دارای مجوز در حوزه حفاظتی در سراسر کشور خبر داد.

سیروس فتحی به خبرگزاری ایلنا گفته که این موسسات به شکل کاملا قانونی و در چارچوب شرکت‌های مراقبتی و حفاظتی فعالیت دارند. به گفته او شرکت‌های مراقبتی و حفاظتی در سال ۸۳ تشکیل و آیین‌نامه این شرکت‌ها، پنج سال بعد در سال ۸۸ به صورت رسمی تصویب شد.

موسسات فعال در حوزه خدمات حفاظتی و مراقبتی کارشان تخصصی است و کارکنان آنها دارای سابقه در امور نظامی و انتظامی هستند و آموزش‌های لازم به آنها شده است. در همین حال آنطور که سیروس فتحی گفته این موسسات بطور مداوم تحت نظارت و کنترل قوه قضاییه و نیروی انتظامی هستند.

گفته می‌شود در سراسر کشور بیش از ۴ هزار هیات مدیره در حوزه خدمات حفاظتی و مراقبتی فعالند. علاوه بر این بیش از یکصد هزار نفر در حال حاضر به‌عنوان نگهبان در امور حفاظتی و مراقبتی فعالیت دارند.

رئیس مرکز انتظام نیروی انتظامی با اشاره به فعالیت غیرقانونی برخی از این موسسات در گذشته گفت که در حال حاضر تعداد اندکی از آنها در حال فعالیت هستند. او بطور مشخص از شرکت‌، یا افراد حقوقی یا حقیقی نام نبرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More