شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: اهداف توسعه جهانی بدون مشارکت زنان به دست نمی‌آید

ماریا فرناندا اسپینوزا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هشدار داده که بدون مشارکت کامل و رهبری زنان، امیدها برای تحقق سند ۲۰۳۰ در زمینه توسعه پایدار راه به جایی نمی‌برد.

ماریا فرناندا اسپینوزا، چهارمین زنی است که ریاست مجمع عمومی سازمان ملل متحد  را برعهده دارد. او بر این اصل تاکید دارد که زنان تصمیم‌گیرنده و تاثیر‌گذار باید دستاوردهایشان را در زمینه برابری جنسیتی حفظ کنند و پیشرفتشان در این زمینه را سرعت ببخشند.

با گذشت ۲۵ سال از چهارمین کنفرانس جهانی زنان (اقدام برای برابری، توسعه و صلح) در پکن، گرچه زنان در دستیابی به حقوق خود به موفقیت‌هایی رسیده‌اند، اما هنوز بخش‌هایی از اهداف تعیین شده، محقق نشده است.

همچنان ۶۵۰ میلیون زن در جهان در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند. به گزارش سازمان ملل روزانه بیش از ۵۰۰ زن و دختر در دوره بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر این، زنان تنها ۴۲ درصد کشورهای جهان از حق برابر در زمینه مالکیت زمین برخوردارند و۶۰ درصد کشورها حق برابر زنان در بهره‌مندی از خدمات مالی را به رسمیت می شناسند. به گفته ماریا فرناندا اسپینوزا، این شکاف‌ها در نواحی روستایی، در میان زنان ناتوان از نظر جسمی، زنان بومی و زنان سالخورده عمیق‌تر است.

روند دستیابی به برابری جنسیتی در جهان، همانطور که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش ۲۰۱۹ خود آورده، «بسیار کند است و برای تحقق آن، همچنان راه درازی در پیش است.»

با تمام تلاش‌های صورت گرفته طی دهه‌های گذشته، زنان در هیچ کشوری از برابری جنسیتی کامل برخوردار نیستند. آنها به اشکال گوناگون از تبعیض، کلیشه‌های جنسیتی، رفتارهای آزاردهنده و خشونت‌آمیز رنج می‌برند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به کار  زنان  و خطرات زیادی که با آن روبرو هستند، تاکید کرد که « تضمینی نیست که دستاوردهای حاصله حفظ شود». او از تمامی رهبران جهان خواست تا با پیوستن به فراخوان «اقدام برای برابری»، از زنان حمایت کرده و گام‌هایی مثبت در مسیر گسترش برابری آنها بردارند.

پیشتر نیز سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی اعلام کرد که محرومیت زنان از فرصت‌های شغلی بیش از ۶ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی زیان وارد کرده است؛ این رقم معادل ۷/۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان است.

گابریلا راموس، مدیر بخش امور جنسیتی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، هشدار داده که چنانچه در شیوه سیاست‌گذاری‌ها هوشمندانه‌تر عمل نشود، «باید ۲۰۰ سال دیگر بگذرد تا به برابری جنسیتی برسیم.»

در همین ارتباط، کریستالینا جورجیِوا، رئیس بانک جهانی هم فرصت‌های برابر زنان با مردان را  زمینه‌ساز و رونق بیشتر در اقتصاد جهانی ارزیابی کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More