شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح: حومه دمشق شامل آتش‌بس در سوریه نیست

 

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، ضمن اعلام پاینبدی ایران و سوریه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در سوریه، گفته است که عملیات در حومه دمشق ادامه خواهد یافت.

باقری، روز یک‌شنبه ۶ اسفند، اعلام کرد که حومه دمشق شامل آتش‌بس در سوریه نیست و عملیات تا «پاکسازی همه خاک سوریه» ادامه خواهد داشت.

در پی مذاکرات فشرده بین کشورهای حامی و مخالف حکومت بشار اسد، عصر روز شنبه ۵ اسفند، شورای امنیت سازمان ملل، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار برقراری آتش‌بس ۳۰‌روزه در سراسر سوریه، از جمله منطقه غوطه شرقی، در نزدیکی دمشق شده است.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن انتقاد از بانیان قطعنامه آتش‌بس درست زمانی که دولت سوریه می‌خواست دمشق را «پاکسازی کند»، گفت: «ما و سوریه به قطعنامه آتش‌بس پایبند خواهیم بود، اما حومه دمشق که در اختیار تروریست‌هاست مورد آتش‌بس نیست و پاکسازی در آن‌ها ادامه خواهد داشت».

سرلشکر باقری ضمن اشاره به توافق شورای امنیت برای ادامه جنگ با گروه‌هایی مانند جبهه‌النصره، افزود: «طی چند ماه آینده کل‌ سرزمین سوریه پاکسازی خواهد شد».
این در حالی‌است که به گزارش رویترز، روز یک‌شنبه ۶ اسفند، تنها کمتر از یک روز از تصویب قطعنامه آتش‌بس، غوطه شرقی دوباره مورد حملات هوایی نیروهای بشار اسد قرار گرفته است.

گزارشی از کورش صحتی:

 

 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که در بریتانیا مستقر است نیز گفته است که حملات صبح روز یک‌شنبه با دو حمله هوایی به شهر «شیفونیه» ادامه یافته است. این حملات در طول شب‌شنبه تنها ساعاتی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت شروع شد.

از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که ارتش سوریه با شروع عملیات زمینی گسترده مناطقی را در د شهرک «النشابیة» و «تل فرزات»، به تصرف خود درآورد. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های سوری هم‌زمان در حال «بمباران شدید» مواضع مخالفان در مناطق «کفر بطنا»، «جسرین»، «عین ترما» و «حرستا» هستند.
 

  • رایزنی‌های بین‌المللی درباره آتش‌بس سوریه

به گزارش رویترز و به نقل از یک سخنگوی دولت آلمان، رهبران فرانسه و آلمان روز یک‌شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از او خواسته‌اند تا با «اعمال فشار حداکثری» بر دولت بشار اسد برای توقف عملیات در غوطه شرقی اقدام کند.

آنگلا مرکل و امانوئل مکرون در گفت‌گوی تلفنی خود با پوتین تاکید کرده‌اند که قطعنامه آتش‌بس باید بستری برای پیشبرد روند صلح سیاسی در سوریه باشد.

ادامه حملات به غوطه شرقی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان را نیز واداشت تا روز یک‌شنبه ضمن «شهید خواندن سوریه»، خواستار توقف فوری درگیری‌ها به منظور امدادرسانی دارویی و غذایی به مناطق تحت محاصره در حومه دمشق شود.

بمباران‌ها در منطقه غوطه شرقی واقع در حومه دمشق در طول هشت روز گذشته بیش از ۵۰۰ کشته به جای گذاشته است، امری که حجم واکشن‌های بین‌المللی به آن منجر به تصویب قطعنامه آتش‌بس در سوریه شد.

با ادامه عملیات در حومه دمشق و ادامه رایزنی‌های رهبران جهان برای اعمال فشار بر طرفین درگیری جهت پایبندی به‌ آن، معلوم نیست سرنوشت این آتش‌بس چه خواهد بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More