شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: فعالیت در حوزه محیط‌زیست باید بدون سیاسی‌کاری و ایجاد وحشت باشد

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید بسیاری از نهادهای مدنی، طرفدار محیط زیست نیستند، بلکه به گفته او، آنها «نفوذی‌های جریان‌های سیاسی» در بخش محیط زیست به‌شمار می‌آیند.

او مشخصا به جریان سیاسی خاصی در داخل یا خارج کشور اشاره نکرد.

در همین حال، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه، ۳ مرداد در پنجمین نشست شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور، از همه مردم خواست تا برای حفاظت از محیط زیست به میدان بیایند.

او  تعداد ۳هزار محیط‌بان برای صیانت از محیط زیست را ناکافی خواند و تاکید کرد که «فعالیت در حوزه محیط زیست باید بدون سیاسی کاری و بدون ایجاد ترس و وحشت و بدون حزب‌گرایی باشد.»

در این نشست، علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی نیز ضمن ابراز نگرانی از نگاه امنیتی به نهادهای مدنی، گفت که نهادهای مدنی نباید سیاسی شوند و کار سیاسی کنند.

این دو مقام در حالی بر ضرورت فعالیت نهادهای مدنی در حوزه محیط زیست تاکید دارند که دست‌کم هشت فعال محیط زیستی بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برند.

 

ایران دومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در دنیا

به گفته عیسی کلانتری، در حال حاضر ایران بعد از روسیه بالاترین شدت انرژی مصرفی را در دنیا دارد. شدت انرژی در روسیه ۳۲  دهم و در ایران ۲۳ دهم گزارش شده است. حال آنکه میانگین جهانی شدت انرژی مصرفی  ۱۳ دهم  برآورد شده است.

شدت انرژی مصرفی، یکی از شاخص‌های بررسی کارایی مصرف انرژی است.

 

کاهش مصرف انرژی با توجه به شرایط کشور مقدور نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیاز کشور به سرمایه‌گذاری کلان و بروزرسانی فناوری و ساختار نامناسب صنعت را مانعی جدی در زمینه کاهش شدت انرژی مصرفی می‌داند. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ،با توجه به شرایط کنونی کشور، رسیدن به اهداف تعیین شده در حوزه کاهش مصرف انرژی، مقدور نیست.

عیسی کلانتری یکی از اقدامات ضروری برای کاهش شدت انرژی مصرفی را تعطیلی تمام خودروسازی‌های داخلی می‌داند، که به گفته او به دلیل موتورهای مورد استفاده در آنها، تبعات دیگری نظیر آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه‌ای به همراه دارند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More