شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیپلمات ارشد اماراتی: موضع تهاجمی ایران باعث توافق با اسرائیل شد

 

وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی گفت «لفاظی‌ها و موضع تهاجمی ایران در منطقه طی سال‌ها» باعث توافق عادی‌سازی روابط بین کشورش و اسرائیل شد.

انور قرقاش که به صورت آنلاین در شورای آتلانتیک صحبت می‌کرد، افزود عادی‌سازی روابط «دیر یا زود» اتفاق می‌افتاد.

او در رابطه با مخالفت فلسطین با این توافق گفت که ابوظبی به «راه‌حل دو کشور» متعهد است.

قرقاش در ادامه به تلاش کشورش برای برطرف کردن مشکلات با ایران اشاره کرد و گفت: «ایران همسایه ماست و مهم است که بگوییم مشکلات جدی با آن داریم اما می‌خواهیم آنها را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.»

این دیپلمات ارشد اماراتی تاکید کرد توافق با اسرائیل، به ایران مرتبط نیست و علیه تهران هم نیست.

رییس‌جمهوری ایران توافق امارات و اسرائیل را «خطای بزرگ و اقدامی خائنانه» خوانده و آن را مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانسته است.

حسن روحانی همچنین هشدار داده که اگر «بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند برخورد دیگری با آنان انجام خواهد شد».

قرقاش در بخش دیگری از این مصاحبه گفت تصمیم امارات برای توافق با اسرائیل تصمیمی مستقل بوده و ابوظبی از جانب فلسطینی‌ها مذاکره نمی‌کند.

او تاکید کرد پیش‌شرط اصلی این توافقنامه توقف طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه‌ باختری بوده است.

 

ادامه جنجال‌ها بر سر فروش جنگنده‌های اف‌-۳۵

وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، درخواست کشورش برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی را «مشروع» خواند. 

او در ادامه گفت توافق امارات با اسرائیل برای عادی‌سازی روابط باید موجب  حذف «هرگونه مانع» برای فروش این جنگنده‌ها شود.

با وجود  مخالفت اسرائیل،‌ آمریکا در حال بررسی فروش مخفیانه جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت خود به امارات متحده عربی است.

خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه ۳۰ مردادماه به نقل از یک منبع مطلع از این حوزه گزارش داد آمریکا در موازات توافق دوجانبه اسرائیل و امارات و با وجود مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،‌ در حال بررسی فروش مخفیانه جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی است.

براساس این گزارش،‌ مقدمات این فروش از سوی جرد کوشنر،‌ مشاور و داماد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا،‌ ترتیب داده شده است.

نتانیاهو ضمن اشاره به لزوم حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه، با فروش این جنگنده‌ها به امارات مخالفت کرده بود.

به نوشته رویترز، با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و احتمال تغییر رییس‌جمهوری، مذاکرات برای خرید این جنگنده‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد.

فروش این جنگنده‌ها در آمریکا نیازمند تایید کنگره است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More