شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیپلمات‌های اروپایی: انتظار نتیجه مثبت بزرگی از نشست سه‌شنبه وین نداریم

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها هرگونه مذاکره و حضور آمریکا در نشست وین را رد کرده‌اند، اکنون گزارش‌ها حاکیست هیات‌های تهران و واشینگتن در هتل‌هایی به فاصله سه دقیقه مستقر شده‌اند و قرار است نمایندگان اروپا مذاکرات میان آن‌ها را میانجی‌گری کنند.

بلومبرگ روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه نوشته مذاکرات وین درباره برجام در دو هتل «امپریال» و «گراند هتل» پایتخت اتریش برگزار می‌شود. این دو هتل کمتر از سه دقیقه به صورت پیاده با یکدیگر فاصله دارند. 

شبکه بی‌بی‌سی هم قبلا از حضور مجزای هیات آمریکایی در یک محل جداگانه از محل ملاقات هیات ایرانی با اعضای ۱+۴ خبر داده بود. 

دو دیپلمات حاضر در این مذاکرات که نامی‌ از آن‌ها منتشر نشده به بلومبرگ گفته‌اند در صورت حصول پیشرفت، ‌ممکن است این مذاکرات تا پایان هفته ادامه یابد. یکی از این دیپلمات‌ها مذاکرات را حرکت در «مسیر درست» خوانده که ممکن است به راه حل عملی منجر شود.

با این حال در اطلاعیه‌ای که اداره کل اخبار و اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه ایران منتشر کرده، اعلام شده «همانطور که قبلا نیز تاکید شده است، هیچ نماینده‌ای از آمریکا در نشست کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط با آن شرکت نخواهد کرد.»

این اطلاعیه همچنین هرگونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا به عنوان دستور کار هیات جمهوری اسلامی را هم رد کرده است.

فاصله زیاد انتظارات تهران و واشینگتن

با وجود فاصله کم میان محل استقرار هیات‌های ایران و آمریکا، فاصله میان انتظارات آن‌ها برای بازگشت به برجام همچنان زیاد است. 

یک مقام اروپایی در این زمینه گفته بریتانیا،‌ فرانسه و آلمان به پیشرفت مذاکره کمک می‌کنند، اما انتظار نمی‌رود نتایج قابل توجهی در روز سه‌شنبه به دست آید. او علت این امر را اصرار تهران به لغو یک مرحله‌ای تمام تحریم‌های آمریکا عنوان کرد.

در مقابل ایران، واشینگتن اعلام کرده حرکات یک‌جانبه را نمی‌پذیرد. پیشتر هم ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،‌ اشاره کرد که واشینگتن چالش‌های پیش رو را دست کم نمی‌گیرد و انتظار دستیابی به پیشرفت زودهنگام یا فوری را ندارد.

احتمال ۵۰ درصدی اقدام پیش از انتخابات ایران

بلومبرگ به نقل از یک مقام که نخواست نامش علنی شود در این زمینه نوشت احتمال اقدام مشخص در جهت احیای برجام پیش از ماه میلادی ژوئن، کمتر از دو ماه، بیش از ۵۰ درصد است. قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در این ماه برگزار شود.

همزمان سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرده که طرف‌های مذاکره «درست و غلط را تشخیص دهند» و از آمریکا بخواهند اقدامات جدی برای لغو تحریم‌ها، تحقق میانی خواسته‌های ایران و از سرگیری اجرای کامل برجام در زمانی نزدیک انجام دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More