شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیوان عالی جبل‌الطارق توقیف نفتکش گریس ۱ را یک ماه دیگر تمدید کرد

دیوان عالی جبل‌الطارق به تمدید توقیف نفتکش ایرانی «گریس۱» برای ۳۰ روز دیگر رای داد.

به گفته مایکل لاماس، دادستان کل جبل‌الطارق، بر اساس رای دیوان عالی، توقیف نفتکش ایرانی تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی بریتانیا ۱۳ تیر، نفتکش گریس‌۱ را در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرد و دادگاهی در جبل الطارق هم توقیف آن را برای دو هفته تمدید کرد.

با این رخداد، تنش میان تهران و لندن بالا گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی با رد ادعای بریتانیا، اعلام کرده‌اند که این نفتکش عازم سوریه نبوده است. آنها  بریتانیا را به «راهزنی دریایی» متهم و تهدید کردند که «جمهوری اسلامی این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارد.»

رای دیوان عالی جبل‌الطارق، امروز جمعه ۲۸ تیر، دو روز پس از دیدار فابیان پیکاردو، وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق با مقام‌های ایرانی در لندن صادر می‌شود.

وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق و مقام‌های ایران روز چهارشنبه، ۲۶ تیر در وزارت خارجه بریتانیا بر سر موارد مرتبط با نفتکش گریس۱ گفت‌وگو کردند. جزئیات این گفت‌وگو و مشخصات مقام‌های ایرانی حاضر در این دیدار منتشر نشده است.

در همین حال گفته می‌شود، فابیان پیکاردو روز جمعه بار دیگر خطاب به پارلمان جبل‌الطارق تاکید کرد که تا جایی که مجراهای قانونی اجازه می‌دهد جلوی تشدید تنش‌ها گرفته شود.

وزیر اعظم دولت محلی جبل‌الطارق بر ادامه همکاری «سازنده» و «مثبت» با جمهوری اسلامی برای تسهیل رفع توقیف نفتکش گریس۱ و رعایت تمامی الزامات قانونی ابراز تمایل کرد.

فابیان پیکاردو همچنین روز چهارشنبه با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا دیدار و درباره نفتکش گریس۱ گفت‌وگو کرد.

بریتانیا، شنبه گذشته برای آزادی نفتکش ایرانی شرط تعیین کرده است.  جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد شرط این کشور برای کمک به رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران، تضمین جمهوری اسلامی برای نفرستادن این نفتکش به سوریه است.

 ایران خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این نفتکش است.

یک هفته پس از توقیف نفتکش  گریس۱، بریتانیا از تلاش نیروی دریایی سپاه پاسداران برای توقیف یک نفتکش این کشور در آب‌های خلیج فارس خبر داد؛ ادعایی که از سوی جمهوری اسلامی رد شده است.

به دنبال آن جمعه گذشته، لندن از اعزام ناو جنگی «دانکن» به منطقه خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد که این ناو قرار است جایگزین ناو «مونتروز» شود که اکنون در این منطقه است؛ همان ناوی که گفته می‌شود مانع اقدام ایران برای متوقف کردن نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس شده است.

در آخرین تحولات مربوط به تنش میان تهران و لندن، پنی موردانت، وزیر دفاع بریتانیا دیروز پنجشنبه ۲۷ تیر، نگرانی خود را در زمینه امنیت محموله‌های این کشور در خلیج فارس اعلام کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More