شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدبان حقوق بشر: مقام‌های ایران نمی‌توانند از پاسخ درباره کشتار بی‌رحمانه معترضان فرار کنند

 

 

سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت سرکوب‌ «غیرقانونی» و «بی‌رحمانه» اعتراض‌های سراسری آبان‌ و پاسخگو نبودن مقام‌های ایران درباره آن، خواهان اقدام فوری اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه شد.

در بیانیه‌ای که این سازمان مدافع حقوق بشر روز سه‌شنبه ششم اسفندماه روی وب‌سایت خود منتشر کرد اشاره شده که حکومت ایران پس از سه ماه در اعلام تعداد کشته‌ها و بازداشت‌های این اعتراض‌ها قصور کرده است. 

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که گفت‌وگو با قربانیان و شاهدان این حوادث، بررسی عکس‌ها و ویدیوها، و ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ماموران امنیتی از خشونت «غیرقانونی منجر به مرگ» دست‌کم در سه موقعیت استفاده‌ کرده‌اند. 

هرچند بر اساس این بیانیه به احتمال فراوان موارد مشابه بیشتری از این نوع سرکوب وجود داشته است.

مایکل پیج،‌ جانشین مدیر بخش خاورمیانه این سازمان،‌ می‌گوید: «مقام‌های ایران به صورت نظام‌مند مخالفان را طی چند دهه سرکوب کرده‌اند و اکنون با استفاده از سطح عجیبی از خشونت به مقابله با اعتراض‌ها می‌پردازند.»

او افزود: «صداهای متعهد به اصول بین‌المللی باید پیام صریحی را مخابره کنند که ایران نمی‌تواند از کشتن معترضان قسر در برود.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت بیش از سه ماه هنوز آماری از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ارائه نداده‌اند؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر خبر داده بود. 

این سازمان در قسمتی دیگر از بیانیه خود با اشاره به قوانین بین‌المللی حقوق بشر و کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی که ایران عضوی از آن‌هاست این سرکوب‌ها را مورد انتقاد قرار داده و اظهار کرده که مقام‌های ایران باید به خانواده بازداشتی‌ها درباره مکان و وضعیت نگهداری آن‌ها اطلاع دهند.

 

قطع اینترنت؛ مشکل ثبت سرکوب‌ها

دیدبان حقوق بشر در بخش دیگری از این بیانیه می‌افزاید که قطع سراسری اینترنت و تهدیدهای مقام‌ها علیه خانواده قربانیان روند ثبت کامل سرکوب‌ها،‌ به خصوص تعداد کشته‌شدگان، را مشکل کرده‌ است.  

چهار منبع آگاه به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که مقام‌های ایران خانواده‌ قربانیان را از انجام مصاحبه با رسانه‌ها منع و تهدید کرده‌اند در صورت انجام این کار آن را تلافی خواهند کرد.

در این گزارش به مورد بازداشت اعضای خانواده پویا بختیاری، جوان کشته‌شده در جریان اعتراض‌ها، و محاکمه پیش روی پدر او اشاره شده است.

 

نیروهای امنیتی بازخواست نخواهند شد

در قسمتی از این بیانیه با ارجاع به سخنرانی علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ پس از اعتراض‌ها و تقدیر او از خانواده‌هایی که اعتراض نکرده‌اند،‌ اعلام شده که او «چراغ سبز» سرکوب اعتراض‌ها را داده بود. 

دیدبان حقوق بشر می‌افزاید که در سخنرانی خامنه‌ای نشانی از این‌که نیروهای امنیتی در زمینه سرکوب‌ غیرقانونی مورد بازخواست قرار بگیرند، دیده نمی‌شود.

این بیانیه همچنین آزار و اذیت زندانیان اعتراض‌ها و صدور حکم اعدام برای دست‌کم سه نفر از آن‌ها را نیز مورد اشاره قرار داده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More