شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدبان حقوق‌بشر سوریه: ۱۴ ایرانی و عراقی در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در حمله دیشب اسرائیل به مواضع نیروهای حکومت ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در دیرالزور، ۱۴نفر با تابعیت ایرانی و عراقی کشته شدند. 

این سازمان با اشاره به این که حمله منتسب به اسرائیل تعدادی مجروح هم بر جای گذاشته و حال برخی از آنها وخیم گزارش شده، از احتمال بالا رفتن تعداد کشته‌شدگان خبر داد.

 پیش از نیمه شب دوشنبه نیز خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، نیز اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور موشک‌های اسرائیلی را که یک مرکز تحقیقاتی در شمال سوریه را هدف گرفته بودند، منهدم کرد. اما کارشناسان امنیتی ادعای رهگیری و انهدام موشک‌ها از سوی سوریه را رد می‌کنند.

برخی منابع اطلاعتی غربی می‌گویند دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، به کمک ایران از آزمایشگاه تحقیقاتی مذکور برای ساخت تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کرده است.

اما خبرگزاری سوریه از حملاتی که بنا بر اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیروهای وابسته به ایران را در صحرای دیرالزور هدف گرفتند، گزارشی منتشر نکرد.

در این منطقه از سوریه، نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان وابسته به حکومت تهران، برای پشتیبانی از رژیم بشار اسد، حضوری فعال دارند. 

در حالی که هنوز ارتش اسرائیل در این زمینه رسما اظهارنظری نکرده، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا اعلام کرد که این حمله از سوی این ائتلاف صورت نگرفته است.

مقام‌های اسرائیلی به ندرت درباره حملات علیه مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه اظهارنظر می‌کنند، اما بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند سوریه به پایگاهی برای این نیروها تبدیل شود.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه بارها مواضع نیروهای نزدیک به ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه را هدف قرار داده است.

حملات دوشنبه‌شب، ششمین و هفتمین حملات منتسب به اسرائیل علیه نیروهای مرتبط با ایران طی دو هفته گذشته است. 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع اطلاعاتی غربی گزارش داد شبه‌نظامیان وابسته به ایران تعدادی پایگاه و مقر در منطقه حلب و همچنین انبارهایی برای ذخیره مهمات پیشرفته بنا کرده‌اند.

جمعه گذشته، جنگنده‌های اسرائیلی یک انبار مهمات واقع در مرکز سوریه را بمباران کردند که انفجار مهیبی در پی داشت. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، انبار مهمات فوق حاوی موشک‌ها و مهمات متعلق به حزب‌الله لبنان بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More