شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با مقام‌های ایرانی

 

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا که به تهران سفر کرده است، امروز با وزیر امورخارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران، در دیدار با وزیر خارجه بریتانیا گفت نقض برجام ازسوی ایالات متحده «به‌معنای زیر پاگذاشتن حیثیت، اعتبار و جایگاه سیاسی اتحادیه اروپا ازسوی آمریکاست». او اضافه کرد که ایران با توجه به «انفعال طرف‌های دیگر برابر گفتار و رفتار ناشایست آمریکا» تصمیم‌های لازم را برای «مقابله» یا «بازگشت به شرایط پیش از توافق» اتخاذ خواهد کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین به انتقاد از «مواضع بی‌پایه» برخی کشورها علیه «سیاست‌های منطقه‌ای ایران» پرداخت. او بریتانیا را به‌دلیل «عدم برخورد قاطع با شبکه‌های رسانه‌ای حامی گروه تروریستی که زنان و کودکان بی گناه را در اهواز به شهادت رساندند» شماتت کرد.

وزیر خارجه بریتانیا در این دیدار گفت اروپا «مایل به حفظ دستاوردهای برجام» است و به همین دلیل «ایده‌هایی مانند تاسیس سامانه تبادل مالی مستقل از آمریکا و اقتصاد بدون دلار را با جدیت دنبال کرده و در تلاش مشترک برای عملیاتی کردن آن است».

جرمی هانت که برای سفری یک‌روزه به ایران رفته است، صبح روز دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه، با محمدجواد ظریف هم دیدار کرده بود. خبرگزاری ایرنا نوشت که در دیدار ظریف و هانت «جنبه‌های مختلف روابط و مناسبات دوجانبه» و ازجمله موارد مربوط به سازوکار مالی اروپا (اس.پی.وی) و همچنین مسائل مربوط به منطقه ازجمله جنگ در یمن و «سایر روندهای جاری در منطقه» گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری‌های رسمی ایران اشاره‌ای به گفت‌وگوها درباره وضعیت پرونده بریتانیایی‌های دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران نکرده‌‌اند، اما توییتر سفارت بریتانیا در تهران به مطرح‌شدن مساله دوتابعیتی‌ها در گفت‌وگوهای دوجانبه هم اشاره کرده است.

دفتر جرمی هانت پیش از سفر او به تهران، در اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر حفظ برجام، نوشت که برای مهار چالش‌های خاورمیانه به‌شکل اساسی، «لازم است تا شاهد پایان اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در دیگر نقاط منطقه باشیم».

هانت همچنین پیش از سفر به تهران گفته بود که با «یک پیام روشن» برای «دستگاه رهبری ایران» به تهران سفر می‌کند: «از زندانی کردن آدم‌های بی‌گناه، نمی‌توان و نباید به‌عنوان یک اهرم دیپلماتیک استفاده کرد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More