شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار فرماندهان مرزبانی ایران و امارات همزمان با تنش‌های خلیج فارس

با وجود تنش در روابط ایران و امارات متحده عربی، فرماندهان مرزبانی دو کشور با هدف «تقویت روابط دیپلماتیک و تأمین امنیت خلیج فارس و دریای عمان» با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار که روز سه‌شنبه ۸ مرداد، میان قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی و محمدعلی مصباح الاحبابی فرمانده گارد ساحلی امارات متحده عربی در تهران برگزار شد، به دنبال خرابکاری علیه چهار کشتی در حاشیه بندر فجیره، حملات علیه دو نفتکش در دریای عمان، توقیف یک نفتکش که در ابتدا گفته شد اماراتی است، و همچنین توقیف یک نفتکش بریتانیایی از سوی ایران است.

به گزارش رسانه‌های ایران، این ششمین ‌مذاکرات میان فرماندهان مرزبانی دو کشور از سال ۲۰۱۳ به این سو است.

پایگاه خبری پلیس، به نقل از سردار رضایی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران روابط دیرینه و تاریخی با کشور امارات متحده عربی در سطوح و موضوعات مختلف به صورت صمیمانه داشته که این ارتباط هم اکنون بین سرمایه گذاران، صیادان و تجار ادامه دارد.»

یک منبع آگاه نیز به خبرگزاری ایسنا گفت که مشکلات مرز مشترک، سفر شهروندان دو کشور، ورودهای غیرقانونی و ارتباطات دریایی، از موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

همچنین فرمانده مرزبانی ناجا گفت که «قاچاق مشکل بزرگی برای مرزبانی دو کشور است که این نشست مشترک می‌تواند نقطه عطفی برای رسیدن به نقطه مطلوب امنیتی باشد.»

او ادامه داد: «تعاملات مرزی باید افزایش پیدا کند تا تسهیلات برای تجار، صیادان، بیماران و گردشگران فراهم شود تا مردم دو کشور از این روابط حسنه بهره کافی ببرند.»

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام خلیج فارس نوشت که تنش‌های اخیر موضوع بحث در این دیدار نبوده است.

این مقام اضافه کرد که این نشست، یک نشست فنی درباره بحث در زمینه مسائل روتین دریایی بوده است.

پس از حمله به چهار کشتی تجاری در سواحل بندر فجیره، ایران به دست داشتن در این حمله متهم شد، اما تهران این اتهام را رد کرد.

همچنین در حالی که آمریکا و کشورهای اروپایی در پی ایجاد یک ائتلاف برای برقراری امنیت در خلیج فارس و تنگه هرمز اند، فرمانده مرزبانی ناجا، موضع‌گیری دیگر مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه را تکرار کرد و گفت: «نباید اجازه دهیم سایر کشورها، امنیت منطقه را خدشه‌دار کنند».

او گفت: «با ارتقای تعاملات می توانیم سالانه دو نشست مشترک در تهران و ابوظبی و همین طور به صورت میدانی بین‌فرماندهان در مرزها داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات مرزی را مدیریت و حل و فصل کنیم.»

رسانه‌های ایران همچنین نوشتند که سرتیپ الاحبابی در زمینه همکاری‌های دو کشور گفت: «صیادانی که به صورت سهوی وارد آب‌های ایران و امارات می‌شوند به مرزبانی دو کشور تحویل داده شوند.»

ایران به تازگی نفتکش ریاح را به اتهام «قاچاق سوخت» توقیف کرده است. در حالی که در ابتدا گفته شده بود این نفتکش متعلق به امارات متحده عربی است، اما مقامات این کشور تعلق این نفتکش به ابوظبی را رد کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More