شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار خامنه‌ای با نماینده حوثی‌ها در تهران

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با محمد عبدالسلام، از سخنگویان انصارالله یمن، از گروهای شیعی حوثی مورد حمایت ایران، دیدار کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد خود با نماینده حوثی‌ها در تهران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را متهم کرد که «به دنبال تجزیه یمن هستند». خامنه‌ای خواهان تلاش حوثی‌ها برای یکپارچگی و «حفظ تمامیت ارضی» یمن شد.

نیروهای «شورای انتقالی جنوب» شنبه این هفته موفق شدند کاخ ریاست جمهوری یمن در شهر عدن، در جنوب این کشور، را به تصرف خود درآورند. اقدام این نیروها، که به نیروهای جدایی‌خواه جنوب، هم شناخته می‌شوند با واکنش نظامی نیروهای ائتلاف عربی در یمن، به رهبری عربستان سعودی، مواجه شد و در نهایت نیروهای «شورای انتقالی جنوب»، که از حمایت امارات متحده برخوردار هستند، از مواضع خود در عدن عقب‌نشینی کردند.

شورای انتقالی جنوب در زمینه مبارزه با حوثی‌های یمن هم‌سو با نیروهای دولتی این کشور است، اما در برنامه‌ریزی برای آینده سیاسی این کشور با دولت عبدربه منصور هادی، اختلاف دارد.

امارات متحده هنوز به طور رسمی بخشی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به شمار می‌رود، اما اعلام کرده که قصد دارد نیروهای خود را از یمن خارج کند.

در ۱۸ تیرماه گذشته، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اماراتی، بدون ذکر نام، نوشت که این کشور بنا به دلایل «تاکتیکی و بر اساس نیازهایش» نیروهای خود را از چندین منطقه یمن، از جمله بندر عدن، خارج خواهد کرد.

شهر عدن در حال حاضر در کنترل نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مورد تایید سازمان ملل است، که پس از حملات حوثی‌ها از یمن خارج شده است. شهر صنعا، پایتخت یمن، نیز هم‌اکنون در اختیار نیروهای شیعی حوثی است که مورد حمایت ایران قرار دارند.

خشونت‌های اخیر در یمن، تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ یمن را پیچیده‌تر می‌کند، جنگی که تاکنون ده‌ها هزار کشته و آواره برجای گذاشته و کشور را به قحطی کشانده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More