شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو مبتلا به ویروس کرونا در قم فوت کردند

محمدرضا قدیر، ریيس‌ دانش‌گاه علوم پزشکی قم گفت: «۲نفر مبتلا به بیماری تنفسی حاد در قم که تست اولیه ویروس کرونا در آنها مثبت اعلام شده بود، فوت کرده‌اند.»

به گفته او « در آزمایشات اولیه مشخص شد که این دو نفر از نظر کرونا مثبت هستند ولی هنوز نتیجه تست‌های ژنتیک اعلام نشده است.»

قدیر همچنین گفته «یک بیمارستان برای بیماری‌های ویروسی در قم آماده شده و یک بیمارستان دیگر هم خالی می‌شود تا به‌عنوان بیمارستان پشتیبان استفاده شود.»

پیشتر کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، از مثبت بودن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به ویروس جدید کرونا در شهر قم خبر داد و گفت: «آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است.»

جهانپور، روز چهارشنبه ۳۰ بهمن، به پایگاه خبری وزارت بهداشت گفت: «ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد.»

او ادامه داد: «در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.»

این مقام وزارت بهداشت ایران با تاکید بر استقرار «تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم»، از ساکنان این شهر خواست که توصیه‌های بهداشتی در این باره را رعایت و «از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا» پرهیز کنند.

اعلام شناسایی دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران، در حالی است که نگرانی‌ها درباره شیوع این ویروس در ایران، طی هفته‌های گذشته در حال افزایش بوده است.

با این حال تا روز چهارشنبه، مقام‌های ایران هرگونه ابتلا به این ویروس را رد می‌کردند. از جمله، علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت، و علی ربیعی، سخنگوی دولت، که روز چهارشنبه در اظهارات جداگانه، اعلام کردند «تاکنون موردی از کرونا ویروس در کشور نداشته‌ایم.»

همچنین وزارت بهداشت هفته گذشته مرگ یک بیمار مبتلا به این بیماری را رد کرد و حسین عرفانی،‌ رییس اداره بیماری مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت‌، نیز روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌، انتشار تصویر یک نامه رسمی منتسب به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خطاب به رییس‌جمهوری ایران مبنی بر ابتلای ۳۵ تن به ویروس کرونا در این کشور را رد کرد.

 

کاهش موقت گازهای گلخانه‌ای بر اثر شیوع کرونا

با مرگ ۱۳۶ نفر دیگر در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در چین، تعداد قربانیان این ویروس در این کشور، از مرز دو هزار نفر گذشت. همچنین تا پایان روز سه‌شنبه، تعداد مبتلایان به این ویروس در چین به ۷۴ هزار و ۱۸۵ نفر رسید.

در ژاپن، دولت این کشور همزمان با اتخاذ تدابیر ویژه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، خارج کردن مسافران یک کشتی را که در قرنطینه قرار گرفته بودند، روز چهارشنبه آغاز کرد.

بیش از سه هزار و هفتصد مسافر این کشتی از چهارده روز پیش در قرنطینه بودند. این در حالی است که با اعلام ابتلای ۷۹ مورد جدید در این کشتی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن به ۶۲۵ نفر رسید. 

اکنون ۹۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین گزارش شده است.

دولت چین روز چهارشنبه کارت روزنامه‌نگاری سه روزنامه‌نگار وال‌استریت جورنال را به دلیل تیتر مقاله‌ای درباره ویروس کرونا که از نظر پکن «نژادپرستانه» خوانده شده، باطل کرد. این دو روزنامه‌نگار آمریکایی و یک روزنامه‌نگار استرالیایی که باید در پنج روز آینده خاک چین را ترک کنند، تیتر مقاله خود را اینچنین انتخاب کرده بودند: «چین، انسان واقعا مریض آسیا».

این اقدام دولت چین، سخت‌ترین اقدام علیه مطبوعات خارجی طی سال‌های اخیر ارزیابی شده است.

همچنین روز چهارشنبه یک سایت بریتانیایی که در زمینه تغییرات آب‌وهوایی فعالیت دارد (Carbon Brief) اعلام کرد که گسترش ویروس کرونا در چین، به طور موقت منجر به کاهش چشمگیر گازهای گلخانه‌ای و CO2 در این کشور شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More