شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: راکت‌های حمله به سفارت ما ایرانی است، اگر یک آمریکایی کشته شود ایران را مسئول می‌دانم

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در واکنش به حمله راکتی شامگاه یک‌شنبه به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد، با انتشار تصاویر سه راکت منفجر نشده این حمله، تاکید کرد که این راکت‌ها از «ایران» آمده‌اند و هشدار داد که درصورت کشته شدن یک آمریکایی، ایران را مسئول می‌داند.

شامگاه یک‌شنبه در جریان  حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا، به گفته منابع خبری در عراق بین ۸ تا ۱۱ راکت کاتیوشا به سوی این منطقه شلیک شد که در نتیجه آن به بخشی از محوطه سفارت ایالات متحده آسیب وارد آمد، یک سرباز عراقی زخمی شد و تعدادی از راکت‌ها نیز به مجتمع‌های مسکونی شهروندان عراقی اصابت کرد. کنت مکنزی فرمانده سنتکام شمار راکت‌های شلیک شده در حملات را ۲۱ راکت اعلام کرده است.

حملات راکتی گسترده شامگاه یک‌شنبه به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا درحالی انجام شد از ماه مهر ماه، ماه اکتبر، حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به منطقه سبز بغداد کاهش چشم‌گیری داشت.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، عصر چهارشنبه سوم دی ماه در صفحه توییتر خود به حمله راکتی یک‌شنبه گذشته به سفارت ایالات متحده و منطقه سبز بغداد، واکنش نشان داد و نوشت: «سه عدد از این راکت‌ها منفجر نشدند. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران. حالا هم حرف از تهدیدهای بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.»

ترامپ ضمن هشدار به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «یک توصیه دوستانه برای ایران دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول خواهم دانست. دوباره در موردش فکر کنید.»

هشدار دونالد ترامپ ساعتی پس از آن بیان شد که یک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که روز چهارشنبه، سوم دی ماه، مقام‌های بلندپایه امنیت ملی ایالات متحده طی جلسه‌ای «در مورد گزینه‌های ممکن برای ارائه به دونالد ترامپ، با هدف جلوگیری از حمله به پرسنل نظامی و یا دیپلماتیک آمریکا در عراق، توافق کرده‌اند.»

همزمان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، طی بیانیه‌ای اعلام کرد حمله راکتی یک‌شنبه شب به سفارت آمریکا در بغداد «به احتمال نزدیک به یقین» از سوی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران انجام شده است.

سنتکام در بیانیه خود افزود که اگر چه ۲۱ راکت شلیک شده در حمله یک‌شنبه به کسی آسیب نرساندند اما به ساختمان‌های واقع در محوطه سفارت خسارت وارد شد و این حمله «به طور مشخص به گونه‌ای نبود که به کسی آسیبی نرسد.»

پیشتر  مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به حمله راکتی به سفارت ایالات متحده و منطقه سبز بغداد، آن را حمله آشکار و بی‌شرمانه «شبه نظامیان مورد حمایت ایران» به بغداد و غیرنظامیان عراقی خواند و هشدار داد که «این جنایتکاران خشن و فاسد باید اقدامات بی‌ثبات کننده خود را متوقف کنند».

حملات راکتی شامگاه یک‌شنبه به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد در حالی رخ داد که کنت مکنزی، فرمانده سنتکام روز یک‌شنبه برای دیدار با عبدالامیر رشید یارالله، رییس  ستاد ارتش عراق، به پایتخت عراق سفر کرده بود.

فرمانده سنتکام ستاد مرکزی ارتش آمریکا، ساعاتی پیش از این حملات راکتی، گفت که «ما آماده دفاع از خود و دوستان و متحدان خود در منطقه هستیم و آماده‌ایم تا در صورت لزوم واکنش نشان دهیم». او  همچنین هشدار داد در صورتی‌که ایران برای سالگرد قاسم سلیمانی، حمله‌ای انجام دهد، آمریکا «آماده پاسخگویی» است.

علاوه بر این، وال استریت ژورنال روز چهارشنبه  به نقل از فرانک مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، گزارش داد که حمله راکتی روز یک‌شنبه به سفارت آمریکا در بغداد، بزرگ‌ترین حمله علیه این سفارت طی یک دهه اخیر بوده و تعداد راکت‌های شلیک شده بسیار بیشتر از هشت راکتی بود که منابع عراقی در ابتدا گزارش دادند.

مکنزی گفت در حمله روز یک‌شنبه ۲۱ راکت به منطقه سبز بغداد شلیک شد که نیمی از آنها به محوطه سفارت‌ آمریکا برخورد کردند.  فرمانده سنتکام تاکید کرد که به نظر می‌رسد برخی از این راکت‌ها را پدافند هوایی سفارت رهگیری کرده و برخی دیگر نیز به هدف نخورده‌اند.

سال گذشته تنش‌ میان آمریکا و ایران که از حملات به نفتکش‌ها آغاز و با هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز با موشک‌های سپاه پاسداران بالا گرفته بود، با حملات راکتی در اواخر آذر ماه ۹۸ به پایگاه عین‌الاسد اوج گرفت.

دونالد ترامپ در آن هنگام نیز هشدار مشابهی درباره حفظ امنیت شهروندان و نظامیان آمریکایی در عراق داده بود و بعد از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی بود که ارتش آمریکا مواضع کتائب حزب‌الله را در حملاتی تلافی‌جویانه بمباران کرد.

کتائب حزب‌الله عراق که گروهی شبه نظامی و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است پس از حمله تلافی‌جویانه آمریکا به پایگاهایش، به سفارت آمریکا در منطقه سبز حمله کرد و چند روز با همراهی شبه نظامیان دیگر محوطه سفارت را به محاصره در آورد و دروازه ورودی آن را به آتش کشیدند.

چند روز بعد از حمله کتائب حزب‌الله به سفارت ایالات متحده بود که ارتش آمریکا در نخستین ساعات بامداد ۱۳ دی‌ماه ۹۸ قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More