شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: تحریم‌های ایران به شکل قابل توجهی بیشتر می‌شود

همزمان با تاکید تهران بر ادامه سیاست کاهش تعهدات برجامی، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا با انتشار یک توئیت جدید از افزایش تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه در حساب توئیتری برجام را یک «قرارداد ۱۵۰ میلیارد دلاری بین تهران با جان کری و دولت اوباما» خواند و نوشت: «ایران مدت‌هاست که مخفیانه غنی‌سازی می‌کند.» او این موضوع را نقض کلیات توافقنامه خواند.

ترامپ پیش از این نیز در یک توئیت به ارزش ارزی دستاوردهای اقتصادی ایران پس از امضای برجام اشاره کرده و آن را یک توافقنامه بد خوانده بود. 

علاوه بر این او به پرداخت مبلغ «۱/۸ میلیارد دلار نقد» از سوی آمریکا به ایران اشاره کرده بود. منظور ترامپ از این عدد ظاهرا موضوع پرداخت نقدی به تهران از سوی دولت آمریکا در زمان باراک اوباما بوده است.

توئیت امروز او در حالی منتشر می‌شود که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با موضوع افزایش غنی‌سازی در ایران به صورت فوق‌العاده و با درخواست آمریکا تشکیل جلسه داده است.

نماینده آمریکا در این نشست با قرائت بیانیه‌ای همزمان با تاکید بر آمادگی کشورش برای مذاکره مستقیم با ایران، با اشاره به سیاست افزایش‌ غنی‌سازی اعلام کرد: «خطرپذیری و تاکتیک‌های باج‌خواهی، برای ایران کاهش تحریم به ارمغان نخواهد آورد.»

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، نشست شورای حکام را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود این نهاد جز در موضوع برجام که در آن ‌هم گزارش‌های آژانس ملاک است موضوعیتی ندارد. ظریف گفت: «ایران تحت فشار مذاکره نخواهد کرد.»

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران هم امروز در جلسه هفتگی هیات دولت رفتار آمریکا در قبال برجام را حکایت «خنده‌آور» آدمی خواند «که با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد.»

ترامپ در انتهای توئیتی که امروز منتشر کرده خبر از افزایش فزاینده تحریم‌ها علیه ایران داده است. آمریکا در آخرین سری از تحریم‌ها ده‌ها شرکت پتروشیمی و پالایشگاهی و نفتی ایران را به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران تحریم کرده بود.

روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه نیز برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران، در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه اعلام کرد که ترامپ از تحریم‌ها علیه ایران راضی است. او گفته بود که تحریم‌های آمریکا ایران را سالانه از ۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More