شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین روز بررسی کابینه رئیسی در مجلس؛ وزیر پیشنهادی اطلاعات رییس حراست دفتر خامنه‌ای بوده

بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی در صبح روز یکشنبه ادامه یافت و نماینده قم در موافقت با اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، اعلام کرد که او هم در دولت محمد خاتمی و هم در دولت محمود احمدی نژاد برکنار شده و رییس حراست دفتر رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس و رییس دفتر سابق محمد تقی مصباح یزدی ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت رئیسی از عملکرد او در اتفاقات سال ۸۸ انتقاد کرد.

جلالی گفت که اسماعیل خطیب از سال ۷۰ به مدت ۱۲ سال مدیر کل اطلاعات قم بوده است. او خطیب را متهم کرد که با طرفداران جنبش سبز در سال ۸۸ برخورد جدی نکرد و « ترک فعل یا قصور کرد.»

جلالی همچنین گفت که «طیف های سنتی و همچنین سکولار» حوزه علمیه قم با کشورهای غربی از جمله بریتانیا ارتباط دارند اما خطیب در دوره تصدی سمت مدیر کل اطلاعات قم با این موضوع برخورد نکرده است.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی طرفداران آیت الله صادق شیرازی از مراجع تقلید مقیم قم را «وابسته به انگلستان» می خوانند.

جلالی در پایان سخنان خود گفت: «قم در معرض خطر است و به داد آن برسید، با توجه به جایگاه مهم وزرات آقای خطیب می‌تواند با این کارنامه این وزارتخانه را مدیریت کند؟ با توجه به این سوابق در صورت وقوع فتنه های احتمالی با عناصر فتنه مقابله می‌کند؟.»

مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس و فرمانده سابق تیپ امام صادق سپاه پاسداران در قم که وظیفه برخورد با روحانیون منتقد آیت الله خامنه ای را داشته از خطیب دفاع کرد.

او گفت که محمد خاتمی به علی یونسی، وزیر اطلاعات، خود گفته بود که خطیب مدیر کل اطلاعات قم و همچنین مدیر کل اطلاعات اصفهان را عزل کند. ذوالنور اعلام کرد که خطیب در دوره احمدی نژاد نیز از مدیر کل عزل و سپس رییس حراست دفتر رهبر جمهوری اسلامی شد.

اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات به سخنان مطرح شده توسط نمایندگان مخالف پاسخ نداد و تنها ابراز امیدواری کرد که بتواند «قدم های جدی تر، حساس تر، تخصصی تر و پیچیده تر در اجرای ماموریت های امنیتی نظام» بردارد.

در اولین روز بررسی کابینه ابراهیم رئیسی تعدادی از نمایندگان به نبود زنان و اهل سنت در کابینه و همچنین «سطحی» بودن برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و بی تجربه بودن او اعتراض کردند و موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز اجرای شبکه ملی اطلاعات را از مزایای او دانستند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More