شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین روز اعتراض‌ها؛ تجمع در ده‌ها شهر ایران

دومین روز تجمع اعتراضی از صبح امروز در دانشگاه‌های شهرهای مختلف ایران شکل گرفت. این تجمع از حوالی عصر و با تاریک شدن هوا به خیابان‌ها کشیده شد. 

براساس ویدیوهای رسیده این تجمع‌ها در تهران، اصفهان، بابل، سنندج،‌ شیراز، اراک،مشهد، تبریز،‌ کرمانشاه، گوهردشت و … برگزار شده است و تا لحظه انتشار این خبر تجمع‌ها ادامه داشته است. 

در همین حال گزارش شده که در برخی از شهرها با وجود فضای امنیتی و حمله ماموران با گاز اشک آور و باطوم معترضان همچنان به تجمع خود ادامه داده‌اند. 

مردم در مقابل ماموران شعار دادند: «نترسید نترسید،‌ ما همه با هم هستیم.»

در شمال ایران،‌ مردم شهر بابل با تجمع در خیابان‌های اصلی شهر شعار «یار دبستانی من» را با هم همخوانی کرده و نسبت به حمله سپاه به هواپیمای مسافری اوکراین اعتراض کردند. 

در غرب ایران و استان کردستان، مردم سنندج در خیابان شعارهایی از جمله «نان، کار، آزادی؛ حکومت شورایی» سر داده‌اند.

‏در مرکز کشور،‌ در اصفهان مردم معترض در «چهار باغ بالا» شعار می‌دهند: «تجاوز،‌ جنایت مرگ بر این ولایت»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر الدنگ رو ستایش کنیم».

در شیراز نیز مردم در ساعات ظهر با حضور در خیابان ملاصدرا به یاد قربانیان سانحه هواپیمای اوکراین شمع روشن کردند. عصر یکشنبه نیز تجمع‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف این شهر از جمله «معالی‌آباد» شکل گرفته است. شعارها در شهرهای مختلف خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران بوده است. 

همچنین براساس گزارشهای رسیده به ایران اینترنشنال در محدوده میدان آزادی ماموران امنیتی تیراندازی کرده و تعدادی نیز مجروح یا بازداشت شدند. 

شروع اعتراض از سوی دانشجویان

شروع تجمع‌های مردمی در روز دوم از سوی صدها نفر از دانشجویان در دانشگاه‌های شهید بهشتی و‌علامه طباطبایی تهران صورت گرفت. 

دانشجویان با تجمع در محوطه اصلی دانشگاه‌ها شعارهایی علیه خامنه‌ای و سپاه پاسداران سر دادند. 

در دانشگاه شهید بهشتی دانشجویان شعار می‌دادند: «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید»، «بسیجی و سپاهی داعش ما شمایید».

دانشجویان دانشگاه تهران نیز از حضور نیروهای گارد ویژه پلیس در اطراف پردیس مرکزی این دانشگاه خبر داده بودند. اعتراض‌های دانشجویی مشابهی نیز شب گذشته در کوی دانشگاه تهران تا ساعتی از نیمه شب ادامه داشته است. 

عصر یکشنبه ‏دانشجویان معترض در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران دست به تجمع زدند و شعار دادند: «نخبه‌هامون رو کشتند، آخوند به جاش گذاشتند.»

همچنین یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با انتشار تصویری از حضور نیروهای امنیتی در داخل این دانشگاه خبر داده‌ است.

در مرکز استان فارس، دانشجویان دانشگاه شیراز با روشن کردن شمع و نصب تصاویری در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه یاد قربانیان حادثه بامداد چهارشنبه را گرامی داشتند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در محوطه دانشگاه تجمع کردند. ویدئوهایی از شعارهای داده در این تجمع منتشر شده است: «فرمانده کل قوا استعفا، استعفا»، «بسیجی بی غیرت عامل قتل ملت».

در فیلم‌هایی که از سوی دانشجویان دانشگاه دامغان در استان سمنان منتشر شده است تعداد بسیاری از آن‌ها طی تجمع اعتراضی روز یکشنبه خود شعار «فرمانده کل قوا، استعفا استعفا» و «بسیجی بی‌غیرت،‌ عامل قتل ملت» سر داده‌اند.

هم‌زمان، صدها دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تجمع در محوطه اصلی این دانشگاه شعار دادند: «دروغ می‌گن آمریکاست، دشمن ما همین‌جاست»، «دیکتاتور سپاهی، ‌داعش ما شمایی»، «کشته ندادیم که سازش کنیم،‌ رهبر قاتل ستایش کنیم».

در حالی که دانشگاه صنعتی شریف در تهران نیز عصر روز شنبه شاهد اعتراض و تجمع دانشجویان و حمل پلاکاردهایی انتقادی علیه  خامنه‌ای بود؛‌ صبح روز یکشنبه با حضور نیروهای پلیس با جو امنیتی در اطراف آن روبه‌رو شده است.

در نخستین روز اعتراض‌ها به سرنگونی هواپیمای اوکراین و کشته شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه آن از سوی سپاه پاسداران مردم در نقاط مرکزی تهران و شهرهایی از جمله رشت،‌ همدان، شیراز، بابل، بجنورد و... تجمع تشکیل داده بودند. 

روز شنبه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، سه روز پس از اعلام دلایلی دیگر برای سانحه، با صدور اطلاعیه‌ای تایید کرد که هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ با ۱۷۶ مسافر و خدمه، با اصابت موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد. 

این موضوع  از نخستین ساعت واکنش گسترده در رسانه‌های اجتماعی و تجمع‌های اعتراضی مردم را در پی داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More