شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین روز از تجمع سهامداران بورس در تهران

در حالی که تجمع اعتراضی سهامداران زیان‌دیده بازار بورس تهران همچنان ادامه دارد، دو نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قضایی با مسئولان بورس شدند. 

جمعی از سهامداران معترض روز سه‌شنبه ۲۰ آبان در اعتراض به وضعیت بازار بورس مقابل یکی از شعب ساختمان سازمان بورس اوراق بهادار واقع در خیابان پاستور در تهران تجمع کردند.

روز دوشنبه نیز تعدادی از سهامداران زیان دیده مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در حوالی میدان ونک تجمع کرده بودند.

خبرگزاری ایلنا این سهامداران زیان‌دیده را «سهامداران حقیقی و خرد» خواند که نسبت به سیاست‌های دولت در دوران ریزش شاخص و عدم اجرای وعده‌های حمایتی معترضند.

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در این شورا مصوب شد تا همه سهامداران حقوقی ملزم به بازارگردانی شوند.

علیزاده در گفت‌وگو با سایت خبری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی، از ارسال نامه‌ای به حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران خبر داد و گفت: «از رییس سازمان بورس خواسته‌ایم تا سهامداران حقوقی را که برخلاف قانون بازارگردانی نمی‌کنند، به قوه قضاییه و مجلس معرفی کند.»

او تاکید کرد: «سازمان بورس و اوراق بهادار از ابزارهای قانونی که قانونگذار در اختیارش قرار داده، در زمان مناسب و به نحو مطلوب استفاده نکرد و دامنه نوسان و حجم مبنا را در زمان مناسب تغییر نداد.»

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، «این اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد دستورالعمل اخیر رییس قوه قضاییه ترک فعل محسوب شده و عامل ترک فعل هم در سطوح مدیریتی و مسئولان باید مجازات شود.»

همزمان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: «سهامداران حقوقی که عمده بازار سرمایه را در اختیار دارند، به صورت عامدانه تلاش کردند تا با خروج از بازار سرمایه به تعهدات خود عمل نکنند.»

او دولت حسن روحانی را به نداشتن «عزم و تعهد» برای سامان دادن وضعیت بازار بورس متهم کرد و از دستگاه قضایی خواست تا «با ورود جدی به این موضوع بتواند اوضاع را سر و سامان دهد.»

نماینده مشهد در مجلس گفت: «سیاست‌های موازی دولت در حوزه‌های بانک مرکزی، تغییر نرخ سود بانکی، سیاست‌های وزارت صمت برای قیمت گذاری محصولات فولادی و... هم بر روی بازار بورس سایه انداخت و مشکلاتی را ایجاد کرد.»

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، پیشتر بازار بورس را یک موضوع «امنیتی» خوانده و نسبت به زدوبند شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای دیگر بر تاثیر بر سهام بورس هشدار داده بود.

در روزهای اخیر، شاخص کل بازار بورس روندی نزولی داشته و فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پارس، پالایش نفت تهران و سرمایه‌‌گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

برخی از کارشناسان دلیل افت بورس را تحولات بازار ارز در ایران و کاهش قیمت دلار پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا دانسته‌اند.

پیش از این شماری از کارشناسان اقتصادی با اشاره به حبابی بودن برخی سهم‌ها یا حتی حبابی بودن بورس، نسبت به پیامدهای ترکیدن این حباب هشدار داده بودند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More