شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین استعفا در آمریکا در پی تصمیم ترامپ برای خروج نظامی از سوریه

 

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که «برت مک‌گورک» فرستاده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در ائتلاف جهانی برای شکست داعش در پی تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای این کشور از سوریه از سمت خود استعفا کرد.

منابع مطلع به شبکه خبری سی بی اس آمریکا گفته‌اند مک‌گورک به مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور گفته است به دلیل اختلاف نظر شدید با ترامپ از سمت خود کنار می‌رود. پیشتر قرار بود او در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ پست‌اش را ترک کند.

پیشتر جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا با اشاره به وجود اختلاف‌نظر با ترامپ، استعفای خود را اعلام کرده بود.

برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز در مخالفت با  خروج آمریکا از خاک سوریه گفته‌اند که این تصمیم به تقویت نقش ایران و روسیه، حامیان اصلی بشار اسد، در این کشور می‌انجامد.

واکنش‌های مخالفان

لینزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از منتقدان سرسخت ترامپ، در واکنش به این تصمیم گفت: «خروج از سوریه پیامدهایی ویرانگر خواهد داشت».

جین شهین، نماینده حزب دمکرات، نیز خواستار عقب‌نشینی ترامپ از تصمیم خود شد.

نیروهای سوریه دموکراتیک، که یکی از هم‌پیمانان مهم آمریکا در جنگ علیه داعش بوده‌اند، از تصمیم آمریکا به‌شدت انتقاد کرده‌اند و می‌گویند این تصمیم به «احیای مجدد داعش و ایجاد بی‌ثباتی در امنیت جهانی منجر خواهد شد».

فرانسه هم به‌طور غیرمستقیم از واشنگتن انتقاد کرد و به توییتر ترامپ، که گفته بود «ما داعش را در سوریه شکست دادیم، کاری که تنها دلیل من (نیروهای آمریکایی) برای باقی ماندن در این کشور بود»، واکنش نشان داد و اعلام کرد: «داعش هنوز به‌طور کامل از بین نرفته است و فرانسه همچنان در سوریه باقی خواهد ماند».

اسرائیل نیز، که همواره منتقد حضور ایران در سوریه است، گفت خروج آمریکا از سوریه یک «اشتباه» است.

در این رابطه، دانی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به تصمیم آمریکا گفت تل‌آویو تصمیم واشنگتن را محترم می‌شمارد.

او در ادامه افزود: «تصمیم آمریکا هیچ تغییری در موضع اسرائیل نسبت به منع ایران از ساخت پایگاه  نظامی در سوریه ایجاد نخواهد کرد.»

بریتانیا، که یکی از کشورهای مهم ائتلاف علیه تروریسم به رهبری آمریکا بوده است، با انتقاد از تصمیم ترامپ اعلام کرد: «داعش هنوز شکست نخورده و لندن همچنان به ائتلاف مبارزه با تروریسم پایبند است.»

ترکیه، یکی از بازیگرهای اصلی در عرصه بحران سوریه، در این‌باره واکنش شفاف و روشنی از خود بروز نداده است. اما اردوغان ساعاتی پس از اعلام خبر خروج آمریکا از سوریه گفت: «اکنون دیگر منبج و شرق فرات را در برابر خودمان باز می‌بینیم و نیرو‌های سوریه دموکراتیک را در سنگر‌هایشان دفن خواهیم کرد.»

واکنش کشورهای موافق

در حالی‌که خروج آمریکا با انتقاد بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا مواجه شده است، این تصمیم با استقبال و تایید برخی کشورها، از جمله روسیه و ایران، روبه‌رو شد.

وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای گفت خروج نظامی‌های آمریکایی از سوریه چشم‌اندازی برای حل سیاسی بحران این کشور ایجاد کرده است.

ایران نیز در بیانیه‌ای از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه استقبال کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به پرسش خبرنگارها در‌خصوص اعلام خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه اظهار داشت: «اصولا ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیرمنطقی، تنش‌زا و التهاب‌آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به شمار می‌رود.»

قاسمی در ادامه افزود: «بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر و تا امروز نیز نشان می‌دهد حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.»

آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آذر اعلام کرد نیروهای این کشور در یک بازه زمانی ۶۰ تا ۱۰۰ روزه از سوریه خارج خواهند شد.

در این میان، کشورهای عربی تاکنون هیچ واکنش رسمی‌ای نسبت به خروج آمریکا از سوریه نشان نداده‌اند. اما برخی روشنفکران عرب، مانند مجدی خلیل، ضمن انتقاد شدید از آمریکا، تصمیم واشنگتن را نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت و تعهد در برابر صلح جهانی تلقی کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More