شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت روحانی ۸/۵ میلیارد تومان برای بنیاد دختر قاسم سلیمانی بودجه تعریف کرد

 

در ادامه سرمایه‌گذاری‌های مالی حکومت ایران برای تبلیغ قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، دولت حسن روحانی در لایحه بودجه‌ سال آینده مبلغ ۸/۵ میلیارد تومان به بنیادی اختصاص داد که دختر او، زینب سلیمانی، آن را اداره می‌کند.

در متن لایحه‌ بودجه‌ سال ۱۴۰۰ که معاون پارلمانی رییس‌‌جمهور ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه برای بررسی و تایید به مجلس ارائه داد،‌ «بنیاد قاسم سلیمانی»، تحت نظر زینب سلیمانی، هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه دریافت خواهد کرد.

از سال گذشته که این بنیاد راه‌اندازی شد تاکنون نام موسسان، متن اساسنامه و اهداف آن به صورت شفاف و با جزییات منتشر نشده است.

در اردیبهشت‌ماه امسال رییس نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دانشگاه‌ها‌ با انتشار متنی، انتصاب زینب سلیمانی به ریاست این بنیاد را تبریک گفته بود. او این انتصاب را بر مبنای نظر خامنه‌ای عنوان کرد.

در این متن تبریک هدف بنیاد یادشده «ترویج مکتب حاج قاسم»، «تحرک معنوی و انقلابی نهضت بیداری اسلامی» و «ادامه خط جهاد و مقاومت» عنوان شده بود.

با این حال عدم اعلام عمومی جزییات بیشتر درباره این بنیاد حتی از سوی پایگاه اینترنتی «صدای مدافعان» که از سوی طیف منتسب به نیروهای نظامی برون‌مرزی حکومت اداره می‌شود و اخبار نیروهای نظامی ایران در منطقه را منتشر می‌کند،‌ مورد انتقاد قرار گرفت.

«صدای مدافعان» نوشت احتمالا این بنیاد به صورت موازی با بنیاد شهید و امور ایثارگران، رسیدگی به امور نیروهای نظامی برون‌مرزی ایران که کشته یا مجروح شده‌اند را در دستور خواهد داشت.

دختر قاسم سلیمانی که متولد سال ۱۳۷۰ است در تیرماه امسال با فرزند هاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی حزب‌الله لبنان،‌ ازدواج کرد. خبر این ازدواج را زینب مغنیه، خواهر عماد مغنیه، از فرماندهان کشته شده حزب‌الله در جنگ اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حساب کاربریش اعلام کرده بود.

در دو سال گذشته دولت آمریکا فشار تحریم‌ها را در حالی بر ایران افزایش داده که یکی از اهدافش توقف جریان پول سپاه پاسداران به حزب‌الله لبنان اعلام شده بود.

زینب سلیمانی پس از کشته شدن پدرش بارها در رسانه‌ها و محافل حکومت ایران حاضر شده و سخنرانی کرده است. او در گردهمایی‌های حامیان حکومت و نماز جمعه بر «انتقام» خون قاسم سلیمانی تاکید می‌کند.

 

سیل بودجه‌های دولتی؛ اعتراض خودی‌ها

حکومت ایران از زمان کشته شدن سلیمانی در عراق در دی‌ماه سال گذشته، بودجه‌ و اعتبارات با مبالغ فراوانی را خرج فعالیت‌های مربوط به تبلیغ و حمایت از او کرده است.

بلافاصله پس از عملیات کشتن سلیمانی در عراق بود که مجلس شورای اسلامی در یک طرح سه فوریتی اصلاح قانون با اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو بودجه به نیروی قدس سپاه پاسداران را تصویب کرد.

تشکیل بنیاد‌های استانی،‌ نام‌گذاری خیابان‌ها،‌ چاپ کتاب و بروشور، ساخت سردیس و تندیس، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و راه‌اندازی جشنواره‌های هنری از جمله اقدامات حکومت ایران تحت نام قاسم سلیمانی بوده است.

این موضوع حتی از سوی حامیان حکومت نیز با نگرانی درباره رانت و فساد مواجه شده است.

وب‌سایت «صدای مدافعان» در یادداشتی که درباره تشکیل و بودجه «بنیاد قاسم سلیمانی» منتشر کرده بود، نوشت: «وابستگی به کمک‌های دولتی می‌تواند باز هم به همان رانت‌خواری‌ها و فسادها و سوء مدیریت‌هایی بیانجامد که بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر با آن درگیر است.»

این اعتبارات در حالی اختصاص می‌یابد که دولت ایران در دو سال گذشته و پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی در توزیع منابع برای پروژه‌های اجرایی و همچنین طرح‌های عمرانی از جمله در مناطق محروم با کمبود بودجه مواجه شده است. 

در ماه‌های گذشته با ادامه بحران کرونا و وخامت اوضاع معیشتی مردم، گزارش‌ها حاکی از افزایش خط فقر به «۱۰ میلیون تومان» و بالارفتن هزینه خانوار بوده است. بااین حال رییس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در پاسخ به درخواست نمایندگان برای اختصاص کمک‌های معیشتی در نامه‌ای به رییس مجلس گفت: «مردم به دنبال اعانه و یارانه نیستند.» 

اکنون مشخص نیست علاوه بر اعتباری که برای بنیاد قاسم سلیمانی و دختر او در نظر گرفته شده، چه اعتبارات مستقیم و غیرمستقیم دیگری برای تبلیغ او اختصاص خواهد یافت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More