شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ده‌ها روستای ایران همچنان در محاصره برف 

 

با گذشت چند روز از بارش شدید برف در مناطق شمالی ایران، دسترسی به ده‌ها روستا همچنان قطع است و پیش‌بینی‌های بارش‌های بیشتر، نگرانی‌ها را درباره وضعیت ساکنان این روستاها افزایش داده است.

ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، روز یکشنبه ۲۶ بهمن، به ایرنا گفت که در حال حاضر، راه ارتباطی بیش از ۳۰ روستای آذربایجان‌غربی بسته است که «از این تعداد راه هشت روستا در ارومیه و ۳۰ روستا در سه شهرستان سلماس، پیرانشهر و مهاباد قرار دارد.»

این مقام راهداری با اعلام این که یک سامانه بارشی دیگر از عصر امروز وارد این استان خواهد شد، همچنین از مسدود بودن ۲ محور واقع در جنوب استان آذربایجان غربی و در شهرستان‌های مهاباد و تکاب خبر داد.

همچنین محسن خادمی، رییس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد، روز یکشنبه ۲۷ بهمن، به ایرنا گفت: «راه دسترسی هفت روستای این شهرستان که بر اثر برف و کولاک شدید در هفته گذشته بسته شد، پس از گذشت چهار روز همچنان در محاصره برف قرار دارد.»

این روستاها عبارت‌اند از «چومل»، «سرخواب»، «سولغه»، «محمودآباد»، «درمان»، «حه‌وته‌وانان» و «ساره‌وانان» در محور مهاباد – بوکان که به گفته خادمی، پنج کیلومتر از این محور از سه روز پیش همچنان مسدود است.

او گفت: «ارتفاع برف در گردنه قره‌بلاغ به سه تا چهار متر رسیده و پس از بازگشایی هر مسیر، دوباره کولاک آن را مسدود می‌کند.»

همچنین صباح‌الدین برزگر، شهردار خلخال در استان اردبیل، روز یکشنبه به ایرنا گفت که «برغم افزایش امکانات و ماشین‌آلات سنگین، عملیات برف‌روبی و پاکسازی خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر به کندی پیش می‌رود.»

ایرنا نوشت که با وجود گذشت ۶ روز از آخرین بارش برف سنگین در شهر خلخال به علت مسدود بودن بیشتر کوچه‌ها، شهروندان قادر به  استفاده از خودرو نیستند.

آموزش و پرورش خلخال نیز مدارس پیش‌دبستانی و ابتدایی این شهر را روز یکشنبه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تعطیل اعلام کرد.

پیشتر مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل گفته بود که بارش برف اخیر در خلخال به هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی این شهرستان خسارت زده است. ایرنا نوشت که بارش برف به بخش کشاورزی و تاسیسات زیربنایی خلخال نیز خسارت زد.

در استان آذربایجان شرقی نیز غلامرضا رسول‌زاده، مسئول هماهنگی برف‌روبی راه‌های این استان گفت: «حدود ۱۵۰ راه روستایی در استان مسدود است.»

او ادامه داد: «بیشترین راه روستایی مسدود شده در شهرستان‌های هشترود، چاراویماق و میانه قرار دارد و در حال حاضر حدود ۱۲ راه روستایی در بستان آباد مسدود است.»

در دیگر استان‌های شمالی ایران نیز بارش برف مشکلاتی ایجاد کرده است.

ایرنا روز یکشنبه نوشت که بارش شدید باران و برف در استان گلستان، به ویژه در جاده‌های توسکستان، جنگل گلستان، خوش ییلاق و دیگر مناطق کوهستانی مانند زیارت و دهنه محمدآباد و علی‌آباد سبب شد تا بیش از ۵۰۰ دستگاه خودرو در این مناطق گرفتار برف شوند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More