شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دفاع سخنگوی قوه‌قضاییه از عملکرد بازجویان پرونده نوشین جعفری

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، تماس نوشین جعفری عکاس زندانی در اوین با شیوا نظرآهاری فعال مدنی خارج از ایران به قصد اعتراف‌ به اداره یک اکانت توییتری را از «‌جزو امتیازهای نظام زندانبانی» جمهوری اسلامی دانست. 

نهاد بازداشت‌کننده نوشین جعفری، هفته گذشته این عکاس بازداشتی را تحت فشار قرار داده و از او خواستند از طریق اینستاگرام با شیوا نظرآهاری فعال مدنی خارج از ایران برای گرفتن اطلاعات اکانت توییتری «یار دبستانی» تماس بگیرد. 

در این پیام صوتی، جعفری با تاکید بر این که تحت فشار است، از نظرآهاری می‌خواهد که «یوزرنیم و پس‌ورد و ایمیل اکانت یار دبستانی در توییتر» را بدهد وگرنه خانواده نظرآهاری تحت فشار قرار خواهند گرفت.

سخنگوی قوه‌قضاییه روز سه‌شنبه پنجم شهریور در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به این که جعفری در این پیام صوتی می‌گوید «‌تحت فشار» است، گفت که «فرد در این تماس‌ها همان‌گونه که در بیرون است ممکن است اکاذیبی را ادعا کند.»

جعفری روز ۱۲ مرداد بازداشت شد و مقام‌های قضایی اتهام او را «اهانت به مناسک شیعه و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» اعلام کرده‌اند.



حکم قطعی ارس امیری

اسماعیلی در نشست خبری هفتگی خود در ارتباط با پرونده امیری، دلیل محکومیت او را،  فعالیت‌ در «شورای فرهنگی بریتانیا» با هدف «نفوذ فرهنگی در جامعه» عنوان کرد.

بازداشت امیری و تشکیل پرونده قضایی برای او از اسفندماه سال ۱۳۹۶ در راستای بخشی از سلسله بازداشت‌هایی بود که گریبان دوتابعیتی‌ها یا ایرانی‌های مرتبط با موسسات خارجی را گرفت. 

امیری به مدت پنج سال در مقام مشاور امور هنری شورای فرهنگی بریتانیا مشغول به کار بود و سامان‌بخشی به مبادلات هنری میان بریتانیا و ایران را بر عهده داشت. 

دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی او را به ۱۰ سال حبس و ۲ سال محرومیت اجتماعی از جمله ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی محکوم کرده است.

با ادامه بازداشت و تشکیل پرونده برای شهروندان ایرانی-بریتانیایی، شمار آن‌ها به دست‌کم چهار تن رسیده است.

 

۱۲ سال حبس برای دو پرونده متهم به «جاسوسی برای اسرائیل»

اسماعیلی در ادامه همچنین به موارد دیگری از پرونده‌های متهم به «جاسوسی» اشاره کرد. او از صدور حکم ۱۲ سال حبس برای علی جوهری و انوشه آشوری در ارتباط با اتهام «جاسوسی برای اسرائیل»‌ خبر داد. 

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد که جوهری در سفرهای خارجی با «عناصر وابسته به صهیونیست»‌ در کشورهای مختلف از جمله هند، سریلانکا و لائوس دیدار داشته است. 

اسماعیلی اعلام کرد «این فرد ماموریت داشت اطلاعاتی را در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه در حوزه عمرانی کشور و قرارگاه خاتم‌الانبیاء سرویس دهد.»

این مقام قوه قضاییه همچنین پرونده انوشه آشوری،‌ شهروند ایرانی-بریتانیایی را نیز مرتبط با جاسوسی برای اسرائیل دانست و گفت او «امکانات فراوانی را از آن‌ها (اسرائیل) گرفته و هم اطلاعات زیادی را درباره اشخاص کشور ما به این سرویس (موساد) منتقل می‌کرد.»

در اواخر خردادماه امسال، وزارت اطلاعات از بازداشت ۱۷ نفر در ارتباط با جاسوسی از «مراکز حساس کشور» خبر داده بود.

در مورد محدودیت‌های خاتمی نمی‌توانم اطلاع‌رسانی کنم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های سیاسی و امنیتی محمد خاتمی، رییس‌جمهوری اسبق ایران، اعلام کرد که این تصمیمات در «شورای عالی امنیت ملی» و «دادگاه ویژه روحانیت» گرفته شده و مربوط به تشکیلات قوه قضاییه نیست.

اسماعیلی گفت: «من سخنگوی قوه قضاییه هستم و نمی‌توانم درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی کنم.»

به گزارش خبرگزاری جماران،‌ او در این مورد همچنین اضافه کرد:‌ «نمی‌دانم چه اصراری دارید که برخی اسامی همیشه نقل محفل باشد.»

در سال‌های اخیر خاتمی در زمینه سخنرانی،‌ دیدار و حضور در مراسم عمومی دارای محدودیت‌های امنیتی بوده است. در مهرماه سال ۱۳۹۶، رسانه‌ها از حکم «دادگاه ویژه روحانیت» با امضای ابراهیم رییسی،‌ دادستان وقت این دادگاه،‌ مبنی بر ممنوعیت شرکت خاتمی در مراسم سیاسی و تبلیغی خبر دادند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More