شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دعوت مکرون از نسرین ستوده برای عضویت در شورای مشورتی برابری جنسیتی

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در نامه‌ای رسمی از نسرین ستوده، مدافع حقوق زنان و وکیل دربند ایرانی دعوت کرده تا برای بهبود وضعیت زنان به عضویت شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه جی ۷ درآید.

به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، وکیل سفارت فرانسه در تهران چهارشنبه ۱۶ اسفند نامه دعوت رسمی امانوئل مکرون از نسرین ستوده را به رضا خندان، همسر این وکیل و مدافع حقوق بشر تحویل داده است.

به گفته رضا خندان، رونوشت این نامه به وزارت خارجه‌ ایران و کانون وکلای تهران ارسال شده است.

در این نامه که امضای رئیس جمهوری فرانسه پای آن درج شده است از نسرین ستوده «برای عضویت در شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه جی ٧ دعوت به عمل آمده است.»

ماه گذشته، مکرون از ۳۵ زن فعال حقوق بشر، دعوت کرد تا با گروه جی-هفت در زمینه برابری جنسیتی و بهبود وضعیت زنان همکاری کنند. فرانسه از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی مدیریت جی-هفت را بر عهده دارد.

شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه جی ٧ در سال ۲۰۱۸، به ریاست [دوره‌ای] کانادا  تشکیل شد. امسال فرانسه ریاست دوره‌ای این گروه را برعهده دارد و  امانوئل مکرون، برابری جنسیتی را بعنوان یکی از اهداف اصلی ریاست فرانسه بر این گروه اعلام کرده است. 

نامه رئیس‌جمهوری فرانسه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن‌ماه) سال جاری و  دو روز پس از سالگرد انقلاب ۵۷ و در آستانه انتشار بیانیه انتقادی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران نوشته شده است.

دو روز  پیش (۱۴ اسفند)‌ سازمان عفو بین‌الملل برای آزادی نسرین ستوده خواستار راه‌انداختن کارزار عمومی شد. عفو بین‌الملل از مردم خواسته تا به هر زبان یا شیوه بیانی، به ابراهیم رئیسی، رئیس بعدی قوه قضاییه نامه بنویسند و ضمن اعتراض به زندانی شدن نسرین ستوده، آزادی این مدافع برجسته حقوق بشر را بخواهند.

نسرین ستوده ۲۲ خردادماه امسال بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. به او اتهام‌هایی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «اهانت به رهبری» و «جاسوسی» زده شده است.

رضا خندان همسر نسرین ستوده در روزهای گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی با ایران اینترنشنال گفت، بر اساس کیفر خواستی که صادر شده، اتهاماتی قید شده که می‌تواند نسرین ستوده را  با حکم ۳۴ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق مواجه کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More