شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دست‌کم ۱۰۰ ایرانی طی پیاده‌روی اربعین امسال در خاک عراق جان‌ باختند

دست‌کم ۱۰۰ تن از زائران ایرانی شرکت کننده در پیاده‌روی اربعین  جان خود را در خاک عراق از دست دادند. از این تعداد حداقل ۳۵ نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند و تاکنون ۴۵۴ مصدوم نیز از مرزهای مختلف به ایران منتقل شده‌اند.

میرمسعود حسینیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا، اعلام کرد که «تاکنون دست‌کم ۱۰۰ تن از زائران ایرانی در جریان برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین سال‌جاری در خاک عراق جان خود را از دست داده‌اند» و «حدود ۳۵ نفر از زائران ایرانی شرکت کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین بر اثر سانحه تصادف در خاک عراق کشته شدند.»

از جمله تصادف‌های مورد اشاره  رییس کمیته بهداشت و درمان پیاده‌روی اربعین، تصادف اتوبوس زائران ایرانی در شامگاه پنج‌شنبه هجدهم مهر در جاده جصان به دوگونی، در استان واسط عراق  با یک اتوبوس دیگر،  ۸ تن کشته  و ۳۰ نفر زخمی شدند که از طریق مرز مهران به بیمارستان‌های این شهر و کرمانشاه منتقل شدند.

منصور امین، سخنگوی ستاد اربعین علوم پزشکی آبادان، نیز جمعه گذشته اعلام کرد که پنج تن از زائرانی که از شلمچه وارد عراق شده بودند نیز در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند، دو تن قطع نخاع شدند و ۵۳ مجروح این تصادفات نیز از طریق همین مرز به بیمارستان‌های آبادان و خرمشهر منتقل شدند.

این آمارها مربوط به سوانح رانندگی در خاک عراق است و علاوه بر این موارد، شماری از زائران نیز در خاک ایران دچار سانحه شدند و جان باختند که آمار کلی از آن ارایه نشده است.

از جمله این سوانح رانندگی به گفته رضا دولتشاهی، رییس پلیس راه استان خوزستان تصادف بامداد یک‌شنبه بیست و یکم مهر در کیلومتر ۲۰ جاده اهواز- خرمشهر بین دو  دستگاه سواری پژو ۴۰۵ و پراید بود که ۶ کشته و سه مصدوم برجاگذاشت.

به گفته سرکنسول ایران در کربلا حسینیان علاوه بر جان‌باختن بیش از صد تن از زائران ایران طی مراسم پیاده‌روی اربعین در خاک عراق، تعدادی از زائران ایران نیز در این کشور دستگیر شده‌اند.

حسینیان گفت که برخی زائران هشدارهای لازم درباره رعایت مقررات کشور عراق به ویژه غیرقانونی بودن حمل مواد مخدر و برخی مواد ممنوعه را رعایت نکردند و به همین دلیل تعداد زیادی از این افراد توسط پلیس دستگیر شدند.

وی «گم شدن خردسالان، پیرمردان، پیرزنان و افراد دچار آلزایمر» را از دیگر مشکلات این روزهای زائران ایرانی در عراق عنوان کرد و گفت: «تاکنون بیش از یک‌هزار نفر از گمشدگان با همکاری هلال احمر و کمک افراد نیکوکار به کشور بازگشت داده شده‌اند.»

همزمان روز جمعه بیست و ششم مهر، پیرحسین کولیوند، رییس سازمان اورژانس کشور که ریاست کمیته بهداشت و درمان پیاده‌روی اربعین را بر عهده دارد خبر داد که ۴۵۴ مصدوم از خاک عراق به ایران منتقل شده‌اند.

وی گفت که نیروهای اورژانس در پایانه مرزی مهران به ٣٠۶ مصدوم و بیمار که از عراق به ایران منتقل شده بودند امدادرسانی کردند که از این تعداد ۵٣ نفر در مراکز درمانی ایلام بستری و ٢١٢ نفر به شهر‌های مبداء انتقال و ۴١ نفر درمان و مرخص شدند.

به گفته کولیوند از مرز شلمچه نیز ١٣٠ مصدوم به خاک ایران انتقال داده شدند که از این تعداد ١۶ نفر در مراکز درمانی خوزستان بستری، ٣۵ نفر با اقدامات درمانی مناسب به شهرهای مبداء انتقال و ٧٩ نفر نیز درمان و مرخص شدند.

رییس کمیته بهداشت و درمان پیاده‌روی اربعین  همچنین گفت: «از مرز خسروی یک مصدوم پس از درمان مرخص شد و به ایران انتقال داده شد و از مرز چذابه نیز ١٧ مصدوم داشتیم که از این تعداد ١٠ نفر بستری و ٧ نفر مرخص شدند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More