شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دستیابی ایران اینترنشنال به گزارشی امنیتی درباره آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر

نهادهای حکومتی ایران در یک گزارش آماری که در اختیار برخی مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفته است تعداد کشته شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری اخیر را ۲۱۲ نفر اعلام کرده‌اند. 

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، الیاس حضرتی، نماینده تهران، در جلسه داخلی حزب اعتماد ملی، آمارهایی را بازگو کرده که از طرف دستگاه‌های امنیتی به طور داخلی منتشر شده است.

بر اساس این اطلاعات، تعداد جا‌‌‌ن‌باختگان اعتراض‌های اخیر در ایران ۲۱۲ نفر و تعداد بازداشت‌شدگان بیش از ۸ هزار نفر اعلام و تاکید شده که تعداد بازداشت‌ها افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، بیش از ۹۰ درصد بازداشتی‌ها در محل تظاهرات بازداشت شده‌اند.

در این گزارش آمده است نزدیک به ۸۰ درصد از افراد بازداشت‌شده متولدین دهه ۷۰ و ۸۰  خورشیدی و ۲۰ درصد، متولدین دهه ۶۰ هستند.

در میان بازداشت‌شدگان ۶۷ نفر افغانند و ۹ افغان هم کشته شده‌اند.

اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد در اعتراض‌های اخیر ۱۳۲ پمپ بنزین آسیب‌دیده و ۹۹۳ دستگاه خودپرداز بانک به طور کامل تخریب شده‌اند.

اعتراض‌های سراسری در ایران در پی افزایش قیمت بنزین در ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد و به گفته علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، ۲۸ استان از ۳۱ استان ایران را دربر گرفت. 

در جریان این اعتراض‌ها، جمهوری اسلامی اقدام به قطع کامل اینترنت کرد و دستگاه‌های امنیتی به سرکوب گسترده و خشونت‌بار مردم معترض دست زدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز آماری رسمی از تعداد کشته‌شدگان و یا هویت آن‌ها منتشر نکرده‌‌اند. 

با این وجود، بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل تاکنون مرگ دست‌کم ۱۶۱ نفر در این اعتراض‌ها تایید شده است.

کانال تلگرامی وبسایت «کلمه»، نزدیک به میرحسین موسوی، نیز روز ۷ آذرماه در این زمینه نوشت یک منبع آگاه در تماس با کلمه، شمار کشته‌شدگان ثبت‌شده را تاکنون ۳۶۶ نفر اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از سوی مردم در رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از قربانیان اعتراض‌ها در اثر شلیک مستقیم ماموران امنیتی به شهروندان، جان خود را از دست داده‌اند. 

همچنین، خاکسپاری سایر معترضان کشته‌شده در شهرهای مختلف نیز با فشار به خانواده آن‌ها، تحت تدابیر شدید امنیتی و در سکوت برگزار شده‌ است.

جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور ایران، در واکنش به انتشار آمار عفو بین‌الملل آن را «غیرمعتبر»‌ خوانده و گفته است سازمان‌های بین‌المللی تعداد کشته‌شدگان را بیشتر اعلام می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More