شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«دستور فوری» روحانی درباره بررسی وضعیت هپکو

علی آقازاده، استاندار مرکزی، از «دستور فوری» حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، برای حل بحران به وجود آمده درباره شرکت هپکو در اراک خبر داد.

رسانه‌های ایران، روز شنبه ۳۰ شهريور، به نقل از استانداری اراک، متن و تصویر نامه محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی را منتشر کرده‌اند که در آن رییس جمهوری ایران در جواب نامه استاندار مرکزی مبنی بر «درخواست فسخ قرارداد با شرکت هیدرواطلس توسط سازمان خصوصی‌سازی به منظور رفع مشکلات شرکت هپکو» خواستار «اقدام فوری» بر اساس بحث‌های مطرح شده در جلسه روز ۲۶ شهریور شده است. 

واعظی این نامه را خطاب به سه وزیر «امور اقتصادی و دارایی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» نوشته است.

سایت اینترنتی شبکه خبر صدا و سیما نوشت که در چارچوب خصوصی‌سازی، ۶۱/۰۹درصد سهام شرکت هپکو به شرکت هیدرواطلس (سهامی خاص) در شهر ساوه، واگذار شده و اکنون این شرکت «بلوک کنترلی» سهام شرکت هپکو را در اختیار دارد.

دو روز پیش، مهدی مقدسی، نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی گفت که پیشنهاد شده یک «گروه معدنی در قالب کنسرسیوم با حضور شرکت‌های گل گهر سیرجان، چادر ملو، مس و پیمانکاران بزرگ معدنی از جمله جهاد نصر ۶۰ درصد سهام شرکت هپکو را در اختیار گیرند» و این شرکت را مدیریت کنند. 

حدود یک هزار کارگر در کارخانه هپکو مشغول کارند و از سال ۸۶ که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شده، اعتراضات کارگران آن نسبت به وضعیت بلاتکلیف خود و حقوق‌های معوقه همچنان ادامه دارد.

روز دوشنبه ۲۵شهریور، کارگران هپکو با مسدود کردن راه‌آهن شمال-جنوب، بار دیگر نسبت به وضعیت خود اعتراض کردند. نیروهای یگان ویژه با این کارگران درگیر شدند و ضمن ضرب و شتم شدید، شماری از کارگران را بازداشت کردند.

پس از آن بود که علی آقازاده، استاندار مرکزی، فرمانده سپاه پاسداران اراک و چند مقام محلی به محل اعتصاب کارگران رفتند اما کارگران معترض خواهان تعیین تکلیف این کارخانه و وضعیت خود شدند و خط آهن همچنان مسدود باقی ماند.

پیشتر داوود میرزایی دبیر خانه کارگر استان مرکزی گفته بود: «مشکلات هپکو از آن دسته مشکلاتی است که در قالب خصوصی سازی رها شده است و در حال حاضر کارگران و خانواده‌های آنان با پیامدهای منفی این اقدام دست و پنجه نرم کرده و به سختی زندگی می‌کنند».

شرکت هپکو از سال ۱۳۵۱ فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر ۲۲ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می‌کند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد و هلند است.

روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرد که ارزش کل شرکت و کارخانه هپکو ۴۰۰ میلیارد تومان است اما به گفته استاندار استان مرکزی، بدهی این شرکت به بانک‌ها بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More