شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در پی وقوع سه زلزله پپاپی در بامداد یک‌شنبه، مردم دماوند باردیگر به خیابان‌ها و خودروها پناه بردند

در پی وقوع سه زلزله پیاپی در دماوند طی بامداد یک‌شنبه،در این شهر اعلام آماده‌باش اعلام شد و بسیاری از مردم این شهر نیز پس از وقوع سه زلزله پپاپی با قدرت ۳، ۳/۸  و ۲/۷  ریشتر در بامداد یک‌شنبه به خیابان‌ها آمدند و حضور در پارک‌ها و خودروها را بر بازگشت به منازل خود ترجیح دادند.

بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سه زلزله پیاپی به ترتیب با قدرت ۳ ریشتر در ساعت ۲ و ۴۸ دقیقه، ۳/۸ ریشتر در ساعت ۲ و ۵۱ دقیقه و ۲/۷  ریشتر در ساعت ۲ و ۵۷ دقیقه و هر سه به مرکزیت دماوند، بامداد یک‌شنبه مناطقی از استان تهران را لرزاند.

وقوع این زلزله‌ها به شکل پاپای در فاصله چند دقیقه سبب وحشت و نگرانی بسیاری از شهروندان دماوندی شد. مردم به خیابان‌ها آمدند و ترجیح دادن در پارک‌ها، میادین، یا در داخل خودروهای خود در حاشیه خیابان‌ها شب را به صبح برسانند

این زلزله‌ها در ادامه ده‌ها زلزله‌ای است است که از زمان وقوع زلزله ۵/۱ ریشتری بامداد جمعه به مرکزیت دماوند، استان‌های تهران، مازندران، قزوین و البرز را لرزاند و به گفته مقام‌های مسئول دست‌کم دو کشته و ۲۳ مجروح برجا گذاشت.

زلزله‌های پیاپی بامداد یک‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه، به‌علاوه زلزله ۳/۱  عصر شنبه به نسبت دیگر زلزله‌های دو روز گذشته از شدت بیشتری برخوردار بودند و فاصله کانون زلزله در عمق حدود ۱۰ کیلومتری زمین  با شهر دماوند حدود هفت کیلومتر اعلام شد.

ساعتی پس از وقوع سه زلزله پیاپی در فاصله ساعت ۲ و ۴۸ دقیقه بامداد تا ۲ و ۵۷ دقیقه بامداد، مرتضی حیدری سرپرست فرمانداری دماوند از اعلام آماده باش در این شهر خبر داد و گفت که در پی وقوع زلزله‌های متوالی بامداد یک‌شنبه در دماوند ستاد مدیریت بحران در پی لرزش‌های متوالی بالای ۳ ریشتر به حالت آماده باش درآمده‌ است.

سرپرست فرمانداری دماوند از مردم خواست خونسردی خود را حفظ کنند و گفت که ستاد مدیریت بحران دماوند از زمان وقوع زلزله ۵/۱ ریشتری بامداد جمعه همچنان در حالت آماده باش است.

مقام‌های مسئول تاکنون تمهیدات ویژه‌ای برای نگرانی مردم از زلزله اتخاذ نکرده‌اند و تنها به مردم توصیه کرده‌اند تا در صورت نگرانی از وقوع زلزله‌ای شدیدتر، می‌توانند به تعدادی از ورزشگاه‌ها مراجعه و شب‌ها را در چنین اماکنی سپری کنند.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، روز شنبه ضمن هشدار نسبت به وقوع زلزله‌ای شدیدتر بر اثر فعال شدن گسل مشاء که شهر دماوند، بخشی از مناطق شمالی تهران و کرج بر آن قرار دارد، گفت که تا ده درصد احتمال دارد زلزله ۵/۱ ریشتری بامداد جمعه منجر به وقوع زلزله شدیدتری با قدرت ۶تا ۷ ریشتر در گل مشا یا در گسل مجاور آن یعنی گسل مشا تهران شود.

زارع اشاره کرد که در مواردی چون زلزله نپال، زلزله اولیه حدود ۴ تا ۵ ریشتر بوده اما چنین زلزله‌هایی با فاصله تا دو هفته ممکن است به وقوع زلزله‌های شدیدتر منجر شود.

او با انتقاد از عدم توجه نسبت به راه‌اندازی مراکز زلزله نگاری گفت در حال حاضر در غرب تهران فقط یک ایستگاه نقشه برداری داریم در حالی که متخصصان ما برآورد کرده‌اند که به ۳۰ ایستگاه نیاز داریم. او گفت که استانبول حدود بیست سال قبل در وضعیتی مشابه تهران قرار داشت اما اکنون ۴۰۰ مرکز لرزه نگاری دارد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More