شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در سال گذشته ۲۴۹ نفر در ایران اعدام و ۱۰۱ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند

 

بر اساس گزارش سالانه هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر، در سال ۹۹ دست‌کم ۲۴۹ نفر در ایران اعدام شدند و  ۱۰۱ نفر دیگر نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

هرانا در گزارش سالانه درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران، با تاکید بر این که «اعدام در ایران از برجسته‌ترین جلوه‌های نقض حقوق بشر محسوب می‌شود»، اضافه کرد ۷ زن و ۴ کودک-مجرم از جمله اعدام‌شدگان سال گذشته بودند و یک مورد اجرای حکم اعدام در ملاعام صورت گرفته است. 

همچنین بر اساس این گزارش، طی سال گذشته، ۷۸ تن دیگر از جمله ۲ کودک-مجرم به اعدام محکوم شدند.

بر پایه گزارش هرانا، در طول سال ۱۳۹۹ مجموعا ۲۵۰ نفر هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آنها ۱۰۱ شهروند شامل ۳۷ کولبر، ۲۶ سوختبر و ۳۸ شهروند دیگر کشته شدند.

این گزارش در زمینه دیگر احکام غیرانسانی دستگاه قضایی ایران نوشت سال گذشته در مجموع چهار حکم قطع دست و احکامی شامل ۲۱ هزار و ۲۶۵ ضربه شلاق در دادگاه‌های مختلف سراسر کشور صادر شد.

از این میان ۸۷۱ ضربه شلاق اجرا شد که ۲۲۷ ضربه در ملأ عام به اجرا درآمد.

از سوی دیگر دادگاه‌های عمومی و انقلاب در سراسر کشور با صدور رای در ۷۴۱ پرونده در کل ۲۵۸۲۸ ماه حبس تعزیری و ۹۴۷ ماه حبس تعلیقی برای متهمان عقیدتی یا امنیتی صادر کردند. 

در این پرونده‌ها، علاوه بر حبس، جریمه‌های نقدی صادر شد که رقم کلی آن بالغ بر ۱۹۴ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

هرانا می‌افزاید در سال گذشته دوهزار و ۸۰۶ شهروند در ایران بر مبنای انگیزه‌های عقیدتی یا سیاسی بازداشت شدند و ۱۴۴ بازداشت نیز مرتبط با سبک زندگی افراد بود.

در زمینه آسیب‌های اجتماعی، هرانا نوشت که در سال گذشته نزدیک به ۱۷ هزار ازدواج کودکان، ۷۵ مورد خودکشی کودکان، ۱۰ مورد تجاوز و آزار جنسی، یک مورد خودسوزی و ۱۰ مورد قتل کودکان نیز گزارش شد.

همچنین در سال گذشته دست‌کم ۵۶۲ مورد خشونت خانگی علیه زنان، ۵ مورد اسیدپاشی، ۶ مورد خودسوزی و ۴ مورد خودکشی گزارش شد و ۱۷ زن نیز قربانی قتل‌های ناموسی توسط خانواده‌های خود شدند.

در زمینه مسائل کارگری و معیشتی نیز، بر اساس گزارش هرانا، در سال گذشته، دست‌کم ۴۹۷۹ کارگر اخراج یا بیکار شدند و ۱۶۷۳ کارگر نیز در حین کار دچار حادثه شدند و جان باختند.

همچنین طی سال گذشته، ۲۳۸۷۳ تجمع اعتراضی در ۲۴ استان ایران شکل گرفت که اغلب آنها کارگری و صنفی بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More