شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

در آستانه برگزاری مراسم چهلم پویا بختیاری،‌ اعضای خانواده او شبانه بازداشت شدند

 

بهمن صادقی‌نور، پسردایی پویا بختیاری، جوان کشته‌شده در اعتراض‌های آبان‌ماه، اعلام کرد که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی شامگاه دوشنبه هم‌زمان با حضور جمعی از وکلا و مردم در منزل خانواده پویا برای هم‌دردی، دست به بازداشت گسترده مهمانان و اعضای خانواده زده‌اند.

پسردایی پویا، روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت: «طی هجوم ماموران وزارت اطلاعات به منزل خانواده پویا بختیاری و انجام بازداشت گسترده، والدین و تعدادی از بستگان این خانواده از جمله پسر عموی ۱۱ ساله او و پدربزرگ و مادر بزرگش نیز دستگیر شده‌اند.»

به گفته صادقی‌نور،‌ خواهر، شوهر خواهر، و دایی پویا بختیاری نیز از جمله بازداشت‌شدگان شامگاه دوشنبه بوده‌اند.

پسردایی پویا بختیاری از احتمال بازداشت برادر پویا نیز خبر داده است.

پیش از این، خبرگزاری‌ مهر شامگاه دوشنبه خبر بازداشت خانواده پویا بختیاری را با عنوان «دستگیری عناصر  فعال در پروژه استمرار اغتشاشات و کشته‌سازی» منتشر کرده بود. 

این خبرگزاری ‌متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع آگاه و بدون ذکر نام در زمینه دلیل این بازداشت نوشته بود: «یکی از این خانواده‌ها که فرزندشان در اغتشاشات اخیر به صورت مشکوکی کشته شد، خانواده پویا بختیاری بود که علی‌رغم دعوت و صحبت با ایشان، در روند پروژه ضد انقلابی ورشکستگان فراری قرار گرفته و فعالانه بر اقدامات ساختارشکنانه خود اصرار ورزیدند.»

خانواده این جان‌باخته اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه اعلام کرده بود که قرار است مراسم چهلم او را در قبرستان «بهشت سکینه» کرج، محل دفن او، برگزار کند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا، روز دوشنبه اعلام کرد که وزارت اطلاعات با احضار او و همسرش از آن‌ها خواسته تا مراسم چهلم فرزندشان را لغو و آن را در جایی که امکان کنترل آن از سوی نهادهای امنیتی وجود داشته باشد برگزار کنند. او گفت که با این درخواست مخالفت کرده است.

پسر دایی پویا در ادامه گفت‌وگوی خود با ایران اینترنشنال بازداشت‌های گسترده اعضای نزدیک و دور خانواده پویا را در راستای «ساکت کردن »آن‌ها دانست. 

صادقی‌نور افزود: «با بازداشت گسترده می‌خواهند صدای جوان از دست‌رفته‌مان و مردم ایران نباشیم.»

این عضو خانواده بختیاری اظهار کرد که وزارت اطلاعات از والدین پویا خواسته‌ که علاوه بر لغو مراسم چهلم ترحیم او، بر سر مزارش نیز حاضر نشوند.

پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله ساکن کرج روز ۲۵ آبان‌ماه و در جریان اعتراض‌های سراسری به افزایش قیمت بنزین با شلیک گلوله جان خود را از دست داد.

پدر این قربانی اعتراض‌ها پیشتر طی فراخوانی خواستار حضور مردم و خبرنگاران داخلی و خارجی در مراسم چهلم پسرش در روز پنجم دی‌ماه شده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More