شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگذشت روح‌الله حسینیان، یکی از چهره‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به دلیل ابتلا به کرونا

روح‌الله حسینیان، از چهره‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، نماینده سابق مجلس و رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درگذشت. باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما دلیل درگذشت حسینیان را ابتلا به کرونا اعلام کرد.

حسینیان، متولد سال ۱۳۳۴ در آباده استان فارس و از روحانیونی بود که از آنها به طلاب مدرسه حقانی نام برده می‌شود. او از ابتدای دهه ۶۰ به واسطه دو تن از مدیران این حوزه محمد بهشتی و قدوسی که پس از انقلاب در صدر سیستم قضایی جمهوری اسلامی قرار گرفتند به قوه قضاییه راه یافت.

سمت‌هایی قضایی در حد دادستان و حاکم شرع در برخی از استان‌ها چون سیستان و بلوچستان، قائم مقام دادستان انقلاب مشهد و سپس دادستان دادگاه انقلاب تهران از جمله سمت‌های قضایی حسینیان در دهه اول پس از انقلاب بود. او همچنین در دوره‌ای که محمد محمدی ری‌شهری وزیر اطلاعات بود از جمله در دوره اعدام‌های گروهی سال۶۷  «قائم مقام دادستان انقلاب در وزارت اطلاعات» بود و سال‌ها نیز ریاست یکی از شعب دادگاه ویژه روحانیت تهران را نیز بر عهده داشت.

گزارش‌های متعددی درباره دست داشتن حسینیان در کشتار مخالفان و معترضان و زندانیان سیاسی دهه ۶۰ منتشر شده است. علاوه بر این  از او به عنوان یکی از چهره‌های امنیتی‌قضایی جمهوری اسلامی نام برده می‌شود که در قتل‌های زنجیره‌ای دهه هفتاد و کشتار منتقدان و مخالفان به عنوان نماینده دادگاه انقلاب در وزارت اطلاعات دست داشته است.

پس از انتشار اطلاعیه نیمه دی ماه سال ۷۷ نسبت دادن مسئولیت قتل‌های زنجیره‌ای پاییز آن سال به گروهی «خودسر» از اعضای این وزارتخانه، حسینیان با حضور در برنامه «چراغ» طراحی و اجرای این قتل‌ها را به طیف حامی دولت خاتمی در وزارت اطلاعات نسبت داد که با واکنش‌ تند دولت و از جمله منع ورود علی لاریجانی، رییس وقت صدا و سیما به جلسه هیات دولت مواجه شد.

پس از آن، حسینیان به عنوان مدافع تمام قد سعید امامی وارد میدان شد و با حضور در مراسم ختم سعید امامی، از او به عنوان عنوان دوست و همفکر خود نام برد.

پس از آن تا اوایل دهه هشتاد، حسینیان با سخنرانی‌های متعدد تاکید داشت که سعید امامی خودکشی نکرده و او را حین بازداشت به قتل رسانده‌اند. او همچنین درصدد ارائه قرائت دیگری از قنل‌های زنجیره‌ای و برائت سعید امامی برآمد و از او به عنوان «شهید سعید امامی» نام می‌برد.

حسینیان درباره سوابق خود در یکی از این سخنرانی‌ها گفته بود که «ما خودمان یک وقت قاتل بودیم»، اما پس از انتشار این سخنان در روزنامه‌ها، او استفاده از این تعبیر درباره خود را رد کرد و گفت که در آن سخنرانی گفته است: «ما خودمان یک زمان قاضی بودیم، یک زمانی زندان‌بان بودیم. تاکنون صدها نفر واجبی خوردند و نمردند. آخه چه طور با یک استکان آن هم که شما می‌گویید که بلافاصله بردید به بیمارستان و شستشو دادید، این خورد و مرد.»

روزنامه‌های دوره اصلاحات در ایران با انتشار مکرر سخنرانی‌های حسینیان از او به عنوان یکی تئوریسین‌های خشونت نام می‌برند و حسینیان نیز سعید حجاریان، از چهره‌های اصلاح طلب و از بنیانگذاران وزارت اطلاعات و روزنامه او صبح امروز را عامل تمام حوادث امنیتی و از جمله قتل‌هالی زنجیره‌ای معرفی می‌کرد.

در میانه این اتهامات بود که حجاریان در اسفند سال ۷۸ و چند روز پس از برگزاری انتخابات مجلس ششم، مقابل ساختمان شورای شهر تهران ترور شد. حسینیان چند سال بعد به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت و در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به عنوان مشاور او منصوب شد.

در نوزدهم مهر ماه ۹۴ و در جریان حضور علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، روح‌الله حسینیان در صحن علنی خطاب به صالحی گفته بود که «اگر برجام رای بیاورد شما را اعدام کرده و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و رویتان سیمان می‌ریزیم.» او پس از واکنش‌ها به این سخنان، گفت که این سخنان را به عنوان شوخی به رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است.

علاوه بر این، حسینیان بیش از دو دهه ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید و انتشار روایت‌های تاریخی مورد نظر علی خامنه‌ای را بر عهده داشت.

حسینیان در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود درباره اعدام‌های سال۶۷ و نقش ابراهیم رییسی، رییس فعلی قوه قضاییه، در «هیات مرگ»، گفته بود «رییسی کسی است که در دهه ۶۰ امنیت کشور را تامین کرد، به جای تقدیر، او را تخریب کردند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More