شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درد تحریم برای گیمرهای ایران؛ مطالبه سیاسی نداریم، فقط می‌خواهیم بازی کنیم

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از میلیون‌ها کاربران بازی‌های کامپیوتری در ایران،‌ که اصطلاحا از آن‌ها به عنوان «گیمر» یاد می‌شود، نوشته به دلیل تحریم‌ها و عدم دسترسی به سیستم بانکی جهانی مشتریان و ارائه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی مجبور به دور زدن پرداخت‌ها و اشتراک یک بازی میان چندین کاربر هستند.

این خبرگزاری در گزارش روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه خود به سختی‌های کاربران و ارائه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، به خصوص برای دستگاه‌هایی از جمله پلی‌استیشن و ایکس‌باکس که این روزها بسیار محبوب هستند، پرداخته است.

امیر گل‌خانی یک گیمر ۲۴ ساله است که درباره تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن‌ بر دنیای بازی‌ها می‌گوید: «این مشکلی میان حکومت‌هاست و دردی برای مشتریان. ما هیچ مطالبه سیاسی نداریم. ما فقط می‌خواهیم بازی کنیم.»

قرار گرفتن سیستم بانکی ایران در فهرست سیاه به این معناست کاربرانی که دسترسی به کارت‌های اعتباری معتبر بین‌المللی ندارند، برای ثبت حساب و خریدهای آنلاین نیاز به استفاده از هویت و آدرس جعلی پیدا می‌کنند و گاهی اوقات هم باید از واسطه‌ها در سایر کشورها استفاده کنند.

این مشتاقان بازی‌های کامپیوتری باید برای رسیدن به مرحله‌های بعدی و بالاتر بازی‌های خود روزانه با موانعی که در پی تحریم‌های آمریکا به وجود آمده، بجنگند. خطر اقدامات تنبیهی شرکت‌ها را از ارائه خدمات به ایرانیان در این زمینه هم باز می‌دارد.

 

۳۲ میلیون گیمر در ایران

این گزارش در ادامه به آمار اخیر بنیاد بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی ایران استناد کرده و شمار گیمرهای این کشور را دست‌کم ۳۲ میلیون نفر عنوان کرده است.

فرشاد رضایی، یک سرآشپز ۳۲ ساله و علاقه‌مند به بازی، می‌گوید: «بازی یکی از معدود مواردی است که به من کمک می‌کند تا از واقعیت‌های زندگی فرار کنم.»

با این حال، کاربران ایرانی نمی‌توانند قیمت‌های دلاری و بالای بازی‌ها را بپردازند و در این زمینه مجبور به اشتراک بازی و یا پرداخت به شیوه‌های واسطه‌ای و متفاوت هستند. اشکان رجبی ۳۱ ساله، صاحب یک فروشگاه بازی در تهران، هم می‌گوید: «پرداخت ۱۸ میلیون یا ۲۸ میلیون ریال برای یک بازی جدید فیفا بسیار زیاد است. من فقط حساب (مشترک) را دریافت می کنم.» 

 

بازی سخت پیچیدن تحریم‌ها

یکی از راه های دستیابی ارزان و آسان ایرانیان به بازی‌ها توزیع محلی با عملکرد «اشتراک بازی» است که در اکثر دستگاه‌ها و سیستم عامل‌های کامپیوتری یافت می‌شود.

فروشگاه‌های ایرانی از وی‌پی‌ان یا روش‌های دیگر برای پوشش موقعیت مکانی خود و ایجاد حساب کاربری به ظاهر در خارج از کشور استفاده می‌کنند.

آن‌ها سپس با استفاده از کارت‌های اعتباری خارج از کشور یا کارت‌های هدیه، بازی‌ها را برای حساب‌های ایجادشده خریداری کرده و برای چندین کاربر بازی دسترسی ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال، برای پلی‌استیشن ۴ که بسیار محبوب است، مغازه‌ها دسترسی به حساب‌های تک‌بازی را با توجه به میزان استفاده، بین ۲۰ تا ۶۰ درصد قیمت معمولی می‌فروشند.

 

قاچاق محصولات به ایران در بحبوحه کرونا

با این حال خبرگزاری فرانسه نوشته که با کمال تعجب، هر دو دستگاه پلی‌استیشن ۵ و مایکروسافت ایکس‌باکس ایکس در معرض فروش در مغازه‌های ایران قرار دارند، با اینکه خریداری آن‌ها در بسیاری از کشورها به دلیل اختلال زنجیره توزیع جهانی در پی بحران کرونا تقریبا غیرممکن است.

این در حالی است که هیچ یک از این شرکت‌ها به دلیل مجازات تحریم‌های واشنگتن رسما در جمهوری اسلامی حضور ندارند و محصولات آن‌ها از کشورهای اطراف وارد یا قاچاق می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More