شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست ۷۰ نظامی ارشد بازنشسته آمریکایی از ترامپ برای پرهیز از جنگ با ایران

 

بیش از ۷۰ فرمانده نظامی بازنشسته در آمریکا، در نامه‌ای سرگشاده به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور، از او خواسته‌اند وارد جنگ با ایران نشود.

این فرماندهان سابق نیروهای مسلح در نامه‌ خود از ترامپ خواستند به سمت اتخاذ «اقدام‌های مهارکننده بحران» گام بردارد.

این نظامیان در نامه خود آورده‌اند: «جنابعالی به‌عنوان رییس‌جمهور و فرمانده کل قوا، دارای اختیارات قابل‌توجهی برای کاهش فوری سطوح خطرآفرین تنش‌های منطقه‌ای هستید.»

آن‌ها اضافه کردند: «لازم است اقدام‌های مهارکننده بحران در سطوح عالی دولتی با رهبران ایران به عنوان پیش‌درآمدی برای دیپلماسی اکتشافی بر سر مسائل مورد نگرانی دو طرف اتخاذ شود.»

به گفته این فرماندهان سابق، «دیپلماسی» به نفع آمریکاست تا «درگیری مسلحانه».

به نوشته آنان، «حفظ منافع ملی آمریکا در خاورمیانه و امنیت دوستان و هم‌پیمانانمان نیازمند سیاست‌دانی متفکرانه و دیپلماسی تهاجمی است تا درگیری مسلحانه غیرضروری.»  

این نظامیان هشدار دادند اقدام‌های تنش‌زای طرفین «بسیار نگران‌کننده» بوده و زمینه را برای «درگیری مرگبار» فراهم می‌کند.

در هفته‌های  اخیر، تنش‌ها بین ایران و آمریکا تشدید شده است. آمریکا که قبلا ادوات نظامی مانند ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خلیج فارس اعزام کرده بود روز جمعه از اعزام ۱۵۰۰ نفر نیروی کمکی به منطقه خاورمیانه برای مقابله با اقدامات تهدید آمیز ایران خبر داد.

فرماندهان بازنشسته در نامه خود تاکید کردند نبود ارتباط مستقیم بین رهبران سیاسی و نظامی دو کشور، «احتمال اشتباه محاسباتی» را افزایش داده و می‌تواند «منجر به درگیری نظامی ناخواسته» شود.

آن‌ها توضیح دادند که جنگ با ایران، آمریکا را درگیر جنگی خواهد کرد که «هزینه‌های مالی، انسانی و ژئوپولتیک» آن «عظیم» خواهد بود.

این فرماندهان سابق تاکید کردند تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران تاکنون در تغییر رفتار حکومت ایران «بی‌تاثیر» بوده و این باور را در بین رهبران جمهوری اسلامی تقویت کرده که «مصالحه» با آمریکا «نشدنی» است.

تنش‌ها بین ایران و آمریکا از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای برجام در سال گذشته و برقراری تحریم‌ها علیه ایران رو به فزونی گذاشته است. در هفته‌های اخیر، همزمان با تصمیم آمریکا برای به صفر کردن صادرات نفت ایران و بالا گرفتن جنگ لفظی و استقرار ادوات نظامی آمریکا در آب‌های جنوبی ایران، نگرانی‌ها از وقوع جنگ بین دو کشور افزایش یافته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More