شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست ۵۰ نماینده مجلس آمریکا از ترامپ برای حذف باقی‌مانده معافیت‌های هسته‌ای ایران

هیاتی از نمایندگان مجلس ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای، از دولت دونالد ترامپ خواسته‌‌اند تا باقی‌مانده معافیت‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، از جمله بخش صلح‌آمیز پروژه‌های هسته‌ای این کشور متوقف شود.

این نامه که وب‌سایت خبری «واشنگتن فری بیکن» دیروز چهارشنبه، ۲۶ تیر منتشر کرده، به ابتکار و رهبری لیز چینی، نماینده جمهوری‌خواه و دختر دیک چینی تهیه شده و به امضای ۵۰ نفر از نمایندگان کنگره رسیده است.

این نامه، شدیدترین اعتراض از سوی قانونگذاران ایالات متحده تلقی می‌شود که معافیت‌های هسته‌ای را به منزله تلاشی از سوی برخی مقام‌های آمریکایی برای حفظ برجام و در تضاد با خواسته‌های کنونی کاخ سفید ارزیابی کرده است.

اشاره آنها به معافیت‌هایی است که باراک اوباما بعد از توافق برجام، به ایران داد و دونالد ترامپ هم آنها را تایید کرده است.

دو هفته پیش، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که دونالد ترامپ در واکنش به غنی‌سازی بالاتر از سطح مجاز اورانیوم از سوی ایران، در حال بررسی لغو آخرین معافیت‌ها مربوط به تحریم‌های هسته‌ای این کشور است.

امضاکنندگان این نامه «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی را «به شدت موفق» ارزیابی کرده و از دولت ترامپ خواسته‌اند تا به منظور تحقق وعده‌های داده شده در این زمینه، به معافیت‌های هسته‌ای ایران پایان داده شود.

آنها همچنین خواستار آن شده‌اند که دولت آمریکا با فشار بر سازمان ملل متحد، سازوکاری را در پیش گیرد تا تحریم‌های لغو شده از سوی این نهاد بین‌المللی علیه ایران، احیا شود.

یک روز پیش از آن، سه نماینده دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای، از دولت دونالد ترامپ خواستار تنش‌زدایی با ایران و بازگشت به برجام شدند.

بر اساس این قطعنامه که مورد حمایت دست‌کم ۲۰ نماینده قرار گرفته، تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، نه تنها جمهوری اسلامی را به «پای میز مذاکره نکشاند»، بلکه جریان تندرو در این کشور را برای بازگشت به برنامه‌های هسته‌ای پیشین خود «جسورتر» و «با انگیزه‌تر» کرده و از سوی دیگر اعتبار و رهبری ایالات متحده آمریکا را با تهدید روبرو ساخته است.

در بخش دیگری از این قطعنامه، با انتقاد از ترامپ به دلیل «نداشتن استراتژی مشخص در قبال ایران و بدون بینشی در زمینه اوضاع خاورمیانه»، خروج ترامپ از برجام را موجب دامن زدن به تنش‌ها در جهان دانسته است.

به گفته این نمایندگان دموکرات، اقدام آمریکا موجب شده ایران به «رویارویی نظامی» سوق داده شود و به رهبری آمریکا و قدرت نفوذ این کشور در جهان «ضربه» زده است. علاوه بر این، آنها تاکید کرده‌اند که اقدام کاخ سفید «انزوای» ایالات متحده آمریکا در میان متحدانش ‌را به همراه داشته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More