شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست ۱۴ تن از فعالان مدنی سیاسی برای استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر قانون اساسی

تعدادی از فعالان مدنی-سیاسی در داخل ایران طی نامه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی از قدرت و تغییر قانون اساسی کشور شدند.

۱۴ تن از فعالان مدنی-سیاسی با انتشار نامه‌ای خطاب به هموطنان خود، «استبداد سیستماتیک و غیرمسئول» را عامل نابسامانی‌ها و به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای اصلاح امور ایران دانستند و خواستار استعفای رهبر جمهوری اسلامی از قدرت و تغییر قانون اساسی شدند.

در این نامه که در برخی رسانه‌های خارج از کشور منتشر و نویسندگانش از آن به عنوان «کنش و خواست ملی» نام برده‌اند چنین آمده: در ایران «بر خلاف تعریف نخستین قانون اساسی، نه از «جمهوریت» خبری ست و نه از آزادی! چرا که مردم نه فقط در انتخاب سران قوا و نمایندگان مجلس و سایر نهادهای کلیدی کشور نقشی ندارند.»

به نوشته این فعالان مدنی-سیاسی، «چانه‌زنی فعالان مدنی نیز بدون استعفای سیدعلی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی –  خاصه اصل ۱۷۷ – راه به جایی نخواهد برد!»

این فعالان در بخش دیگری از نامه خود با استناد به «شواهد»، رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس را تنها «تدارکاتچی» خوانده و نوشته‌اند: «گویا مردم، بی آنکه امکانی برای انتخاب مفاخر کشورشان داشته باشند، تنها به انتخاب مسئولانی که خمیر دست رهبرند، دست می‌برند!»

آنها با اشاره ه به خواست رئیس‌جمهوری مبنی بر افزایش اختیاراتش، از قول نمایندگان مجلس نوشته‌اند: «این فقط رئیس جمهور نیست که اختیار ندارد؛ آنان هم کاره‌ای نیستند.»

امضاکنندگان این نامه در پایان از «مردم، فعالان و اندیشمندان دلسوز» کشور خواسته‌اند تا «با کنار گذاردن تمایلات مصلحت‌جویانه‌»، پای به میدان بگذارند و با درخواست «تغییر بنیادین قانون اساسی و استعفای رهبری که هر روز بر حدود اختیارات به‌ناحق خود می‌افزاید»، «پیشقراول این حرکت ملی» باشند.

آنها امیدوارند با این «حرکت ملی و فراجناحی‌»، بتوان کشوری «بی‌نیاز به رأی و نظر مستبدانه اشخاص»، «بی‌نیاز به مجلسی فرمایشی»، «بی‌نیاز به دولتی بی اختیار»، «بی‌نیاز به قوه قضائیه‌ای بی‌استقلال» برای ملت ایران فراهم شود.

امضاکنندگان این نامه عبارتند از محمد نوری‌زاد، محمد ملکی، هاشم خواستار، گوهر عشقی (مادر ستار بهشتی)، عباس واحدیان‌شاهرودی، حوریه فرج‌زاده (خواهر شهرام فرج‌زاده؛ از کشته‌های اعتراضات سال ۸۸)، کمال جعفری‌یزدی، محمد مهدوی‌فر، جواد لعل‌محمدی، رضا مهرگان، محمدرضا بیات، محمد کریم‌بیگی، زرتشت احمدی‌راغب و محمدحسین سپهری.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More