شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست کره جنوبی از قطر برای «حمایت حداکثری»‌ در پرونده نفتکش توقیفی در ایران

 

در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک کره جنوبی برای آزادسازی نفتکش توقیف‌شده این کشور در ایران،‌ چوی جونگ‌-کون، معاون وزیر خارجه کره، در سفر به قطر خواستار «حمایت حداکثری» این کشور از سئول برای حل مساله شد.

خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه ۲۵ دی‌ماه گزارش داد او در جریان سفر به قطر پس از ایران، با معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه و همچنین وزیر مشاور دولت قطر در امور خارجه به صورت جداگانه دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش، چوی جونگ-‌کون در این رایزنی‌ها خواستار «حمایت حداکثری ممکن» از سوی طرف قطری شد.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که او در راس هیاتی به تهران رفته و با محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه و کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی،‌ دیدار کرده بود.

مقام ارشد وزارت خارجه کره در این دیدارها خواستار تسریع در حل موضوع توقیف نفتکش کشورش شد.

ظریف ضمن انتقاد از توقیف منابع ارزی ایران در بانک‌های کره جنوبی به نماینده دیپلماتیک سئول گفته بود این موضوع جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را «به شدت منفی» کرده است.

 

عدم پیشرفت مذاکرات، انتقاد سئول

خبرگزاری یونهاپ نوشته پیشرفتی در ارتباط با این موضوع پس از دیدار با مقام‌های ایران اتفاق حاصل نشده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه کره جنوبی بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت چوی جونگ‌-کون در دیدار با مقام‌های ایران گفته قابل قبول نیست تهران هنوز شواهدی مبنی بر این ارائه نداده که نفتکش توقیف‌شده این کشور محیط زیست را آلوده کرده است. 

هفته گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرده بود که یک تانکر کره جنوبی را در آب‌های خلیج فارس به دلیل «نقض پیاپی پروتکل‌های محیط زیست دریایی» توقیف و به بندرعباس منتقل کرده است. این اتهام بلافاصله از سوی شرکت مالک این کشتی رد شد.

همه خدمه این نفتکش از جمله پنج کره‌ای، ۱۱ میانماری،‌ دو اندونزیایی و دو ویتنامی در حال حاضر در بازداشت ایران به سر می‌برند.

 

ایران خواستار خرید آمبولانس به جای پول بود

یونهاپ به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی نوشته که در جریان دیدار معاون این وزارتخانه با مقام‌های ایران،‌ تهران پیشنهاد استفاده از پول بلوکه‌شده‌اش برای خرید آمبولانس را داده بود.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی که در واکنش به تکذیب طرف ایرانی صورت گرفت، ایران این پیشنهاد را زمانی مطرح کرده که دو طرف راه‌های گسترش همکاری بشردوستانه را بررسی می‌کرده‌اند.

این در حالی است که عبدالناصر همتی،‌ رییس‌کل بانک مرکزی،‌ و محمود واعظی،‌ رییس‌دفتر رییس‌جمهور حسن روحانی، گفته بودند مقامات کره این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند و ایران آن را رد کرده است.

واعظی روز چهارشنبه گفت: «سه سال این کشور را اداره کردیم. پس محتاج چند آمبولانس نیستیم بلکه پولی را می‌خواهیم که در آنجا مانده و باید آزاد شود.»

برخی گزارش‌ها حاکی از ارتباط توقیف نفتکش با پول‌‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی بوده است،‌ اما ایران این موضوع را رد کرد.

کره جنوبی در راستای تحریم‌های آمریکا،‌ حدود هفت میلیارد دلار از درآمد ایران از محل فروش نفت را بلوکه کرده است. 

یونهاپ پیشتر به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده بود که ایران پس از توقیف این نفتکش درخواست استفاده از یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش در بانک‌های کره جنوبی برای خرید تجهیزات پزشکی را به سئول ارائه کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More