شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست وزارت خارجه آمریکا برای آزادی فوری فرهاد میثمی

وزارت خارجه آمریکا در توییتی ضمن ابراز نگرانی «شدید»‌ در مورد وضعیت جسمانی فرهاد میثمی، کنشگر مدنی زندانی در ایران، خواستار آزادی فوری او شد.

این وزارتخانه در پیام توییتری خود در روز جمعه ۱۶ آذرماه، بازداشت میثمی را «خودسرانه» خوانده و نوشته واشنگتن در مورد شرایط سلامتی او که «به سرعت رو به وخامت می‌رود» شدیدا نگران است.

فرهاد میثمی، پزشک، معلم و فعال مدنی که از ۹ مردادماه بازداشت شده، به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «اشاعه و ترویج بدحجابی در جامعه» متهم شده است.

 او پیش‌تر مدیر موسسه فرهنگی-انتشاراتی اندیشه‌سازان بود. میثمی از یک روز پس‌ از بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده است و گفته می‌شود به شدت وزن کم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه پیام توییتری‌اش در مورد میثمی نوشته است: «مردم ایران شایسته حکومتی هستند که به حقوقشان احترام بگذارد، نه حکومتی که آنها را در معرض مرگ تدریجی قرار بدهد.»

 

 

هفته گذشته، نسرین ستوده، وکیل دادگستری زندانی، در نامه‌ای از همه‌ خواست تا برای نجات جان فرهاد میثمی تلاش کنند.

او در این نامه گفت: «آنچه من می‌دانم جان فرهاد به طور جدی در خطر است و از همه‌ جان‌های آگاه می‌خواهم که هر آنچه در توان دارند برای نجات جان این شهروند فرهیخته به کار ببندند.»

خانم ستوده با اشاره به اینکه چهار ماه از اعتصاب غذای آقای میثمی می‌گذرد، افزود: «جرم او [میثمی] حمایت از دختران خیابان انقلاب و اتهامش تشویق به فساد و فحشا است. این اتهام به گمان تولید و توزیع پیکسل «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» به او نسبت داده شده است که می‌تواند ده سال حبس در پی داشته باشد.»

عباس میلانی، استاد دانشگاه استنفورد، همراه لری دایموند، فرانسیس فوکویاما و مایکل مک‌فاول، سه استاد و پژوهشگر آمریکایی، روز چهارشنبه ۱۴آذرماه، با انتشار مقاله‌ای با عنوان «ایران باید فرهاد میثمی، فعال مدنی حقوق بشر، را آزاد کند» در بخش دیدگاه‌های روزنامه آمریکایی  واشنگتن‌پست، خواستار آن شدند که «شهروندان نگران، فعالان و سازمان‌های حقوق‌ بشر و دولت‌های دموکرات جهان» از رهبران ایران بخواهند که «میثمی بلافاصله آزاد شود و تحت مراقبت‌های پزشکی مستقل قرار گیرد».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More