شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست لاریجانی از شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش؛ کدخدایی: پیش‌بینی نشده

 

ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.

علی لاریجانی روز شنبه ۲۲ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای، از شورای نگهبان خواست که با توجه به «اثبات کذب بودن» گزارش‌هایی که درباره او و خانواده‌اش به آن شورا داده شد، شورای نگهبان همه دلایل رد صلاحیت وی را «بدون هرگونه پرده‌پوشی، به صورت رسمی و عمومی» اعلام کند.

اندکی پس از انتشار این اطلاعیه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در توییتی نوشت: «احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.»

پیشتر وب‌سایت «جماران» به لاریجانی پیشنهاد کرده بود اگر شورای نگهبان اعلام کند فقط به خود لاریجانی در این باره توضیح می‌دهد، او شخصا این مستندات را منتشر کند. جماران همچنین از سایر نامزدهای رد صلاحیت شده، از جمله اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مسعود پزشکیان، نیز خواست که درخواستی مشابه را مطرح کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۴ خرداد در یک سخنرانی گفت که در جریان رد صلاحیت نامزدها به برخی از آنان «جفا و ظلم شد» و گزارش‌های نادرستی درباره خانواده آنان مطرح شد.

او از «دستگاه‌های مسئول» خواست که «جبران» کنند.

با این حال شورای نگهبان ساعاتی بعد اعلام کرد که «گزارش‌های نادرست» درباره فرزندان نامزدها در نظریه نهایی این نهاد درباره آنان موثر نبوده است.

صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان، نهادهای امنیتی را به دادن «گزارش‌های خلاف واقع» درباره نامزدها متهم کرده بود.

حسین جعفرزاده، از نزدیکان صادق لاریجانی، نیز در توییتر به نقل از او نوشته بود که محمدحسن صادقی، عضو شورای نگهبان، به دروغ گزارشی را از معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات درباره تابعیت خارجی دختر علی لاریجانی مطرح کرده است.

 

بیانیه‌های فعالان سیاسی و پیام میرحسین موسوی

روز شنبه همچنین گروهی از فعالان سیاسی خواستار تحریم انتخابات شدند و میرحسین موسوی نیز به «انتخابات‌های تحقیرآمیز» اشاره کرد.

میرحسین موسوی، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، در پیامی اعلام کرد که در شرایط «چنین ناپایدار و پر ابهام» در کنار کسانی خواهد ایستاد که «از انتخابات‌های تحقیر آمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند» و حاضر نیستند «تسلیم تصمیمات پشت پرده‌ای برای آینده کشور بشوند.»

او با اشاره به پوستر «دروغ ممنوع» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ افزود که دور نیست در آینده نزدیک «محکومیت تصمیمات دزدکی و پنهانی» موضوع بحث‌های خانه و بازار و فضای مجازی در سراسر کشور شود.

موسوی در پیام خود همچنین تاکید کرد: «در صورت تداوم بدعت نظارت استصوابی عنوان جمهوری اسلامی ایران در زمانی نه چندان دور بی‌معنا خواهد شد.»

زهرا رهنورد نیز روز ۲۰ خرداد در پیامی با اشاره به رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، از جمله زنان، اعلام کرده بود که «جمهوریت پیش چشم همگان و جهانیان در حال سلاخی و نهایتا در حال حذف کامل» است.

همزمان بیش از ۸۰ فعال سیاسی و مدنی نیز در بیانه‌ای ضمن تحریم انتخابات اعلام کردند: «امکان تحقق هرگونه تحول بنیادی بدون تغییرات اساسی در ساختار قدرت و تغيیر قانون اساسی غیرممکن است.»

فائزه هاشمی رفسنجانی، ئالان توفيقی، کاظم علمداری، بهروز خليق، محسن يلفانی، مريم سطوت، هاشم خواستار، احمد علوی، مهدی فتاپور، مهدی ممکن، مهدی نوربخش، مهرداد احمدزاده، مهرداد درویش پور، نادر پورخانی، نیره توحیدی و یاسر میردامادی از جمله امضا کنندگان این بیانیه‌اند.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More