شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست روحانی برای برقراری مکانیزم مالی و بانکی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران،‌ در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواستار برقراری «مکانیزم‌های مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری» جدید از سوی این نهاد با ایران شد.

روحانی روز سه‌شنبه نهم مهرماه در سخنرانی خود در این اجلاس که در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان، برگزار می‌شود گفت: «از هرگونه ‌همکاری‌ با ‌کشورهای ‌عضو اتحادیه ‌اوراسیا در حوزه‌های مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری به ویژه از طریق مکانیزم‌های جدید و موثر استقبال می‌کنم.» او همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه جهت اجرایی کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اوراسیایی را مطرح کرد.

پیشتر نیز مقامات دولت روسیه از گسترش همکاری‌های ایران و این کشور در زمینه برقراری مکانیزم انتقال پیام‌های پولی برای جایگزینی سوئیفت خبر داده بودند. 

رئیس‌جمهوری ایران در اجلاس اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضمن اشاره به وضع تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور خواهان ایستادگی جامعه بین‌الملل در مقابل «رویکرد یکجانبه‌گرایانه آمریکا» در این زمینه شد.

او مشکلات فراوان در روابط اقتصادی کشورها را از جمله نتایج سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا خواند. روحانی «همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و منطقه‌ای به موازات چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌‌الملل» را راه حل مقابله با این وضعیت معرفی کرد.

به دنبال آزادی و امنیت کشتیرانی در خلیج‌ فارسیم

روحانی در این سخنرانی بار دیگر ضمن دعوت کشورهای منطقه برای پیوستن به طرح «ابتکار صلح هرمز» اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به دنبال آزادی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است. 

او مجددا با تاکید بر نقش و مشارکت کشورهای منطقه در تامین امنیت خلیج فارس گفت که طرح ایران در این زمینه علاوه بر همکاری در حوزه امنیتی، «تامین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع» را در بر می‌گیرد. 

رئیس‌جمهوری ایران در همین زمینه از کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای دعوت کرد تا با همکاری در زمینه بهره‌برداری و استفاده از بنادر ایران در دریای خزر، خلیج فارس و حاشیه اقیانوس هند امکان اتصال کشورها به یکدیگر و توسعه روابط اقتصادی را فراهم آورند. 

او پیشنهاد تدوین «راهبرد تسهیل ترانزیت اوراسیا» را با هدف تنظیم رویه‌ و مقررات در زمینه تسهیل ترانزیت و مسافرت مطرح کرد. 

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه از آمادگی دولتش برای ارائه تسهیلات تشویقی در زمینه همکاری در مناطق آزاد صنعتی، تجاری و اقتصادی در جنوب و شمال ایران خبر داد. 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در سال ۲۰۱۵ میلادی تشکیل شده است. هدف از تشکیل این اتحادیه یکسان‌سازی قوانین تجاری و تعرفه‌ای، حذف تعرفه‌های گمرکی مرزی و تسهیل تصمیم‌گیری در این خصوص اعلام شد.

قرار است جمهوری اسلامی ایران از پنجم آبان ماه سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی به این اتحادیه بپیوندد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More