شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست رسمی ایران برای مذاکره با اینستاگرام

 

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی از درخواست رسمی ایران برای مذاکره با اینستاگرام خبر داد. او در مصاحبه با روزنامه همشهری در این خصوص گفته است: «ما از اینستاگرام خواسته‌ایم که با آن‌ها صحبت داشته باشیم اما هنوز صحبتی صورت نگرفته است. مکاتبات اولیه صورت گرفته ولی هنوز قراری نگذاشته‌ایم.»

او طرح شورای عالی فضای مجازی را در صورت عدم نتیجه‌گیری این مذاکرات، ایجاد نمونه داخلی به عنوان جایگزین اینستاگرام عنوان کرد و گفت: «ما دنبال این هستیم که جایگزینی برای این شبکه داشته باشیم و جایگزین مشابه داخلی شکل گرفته است.»

اشاره او به شکل‌گیری جایگزین داخلی احتمالا به شبکه اجتماعی لنزور اشاره دارد؛ پروژه‌ای که از طرف مجموعه مالک سایت آپارات -جایگزین وطنی یوتیوب در ایران- ایجاد شده است. فیروزآبادی در توضیح نظر خود در این زمینه اضافه می‌کند: «من معتقدم باید پلتفرم بهتر و کامل‌تر بدهیم. چون پلتفرمی مثل اینستاگرام متعلق به ۱۰ سال قبل است که تازه به نتیجه رسیده است‌. در عین حال، ‌چیزی که ما الان ارائه کنیم ۳ سال دیگر به نتیجه می‌رسد و بالغ می‌شود.»

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که از تاریخ آغاز فعالیت لنزور در ایران حدود ۵ سال می‌گذرد و بر اساس شواهد، این پروژه از نظر جذب کاربر کاملا شکست خورده است.

طبق اطلاعات مندرج در صفحه این اپلیکیشن در سایت کافه بازار، این شبکه اجتماعی کمتر از ۱۰ هزار کاربر اندرویدی دارد. آخرین تاریخ به‌روز رسانی نسخه iOS آن نیز مربوط به ۳ سال پیش است.

فیروزآبادی در خصوص درخواست گروهی از جامعه مذهبی ایران برای فیلترینگ اینستاگرام نیز گفت: «تعداد قابل توجهی از جامعه مذهبی کشور درباره اینستاگرام مشکل دارند. اثرگذاری خودشان را هم دارند و صدایی دارند که شنیده می‌شود. طبیعی است که این صداها را نمی‌توان نشنیده گرفت.»

 

توییتر برای فعالیت در ایران باید داده‌های شهروندان را داخل کشور ذخیره کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی در رابطه با فعالیت توییتر در ایران و تناقضی که با فیلتر بودن این شبکه و فعالیت هم‌زمان برخی مقام‌های نظام در آن ایجاد شده است نیز گفت: «من از کسانی که در توییتر هستند دفاع نمی‌کنم. اما این‌که بگوییم مطلقا توییتر خوب یا بد است شاید درست نباشد. وزیری می‌تواند در آن حضور داشته باشد ولی من خودم ترجیح می‌دهم در آن حضور نداشته باشم.»

او وجود حساب‌های جعلی در این شبکه اجتماعی آنلاین را دلیلی برای تعیین سرنوشت ملت‌ها توسط بات‌ها می‌داند: «پلتفرم توییتر از بدترین نوع پلتفرم‌های لرزان است. ۳۵۰ میلیون در آن عضو هستند، سالی ۷۰ میلیون را فیک تشخیص می‌دهد و خودش می‌گوید این تمام فیک‌ها نیست. در نتیجه می‌توان تخمین زد که ۱۰۰ میلیون فیک وجود دارند. این سکو طوری طراحی شده که شما نه‌تنها اکانت فیک داری که قابلیت روباتیک و بات‌ نیز در این پلتفرم بسیار بالاست. ما دیدیم که بازی‌های زیادی در انتخابات آمریکا، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و... شده است. یعنی سرنوشت ملت‌ها از سوی اکانت‌ها و بات‌های فیک در این پلتفرم تعیین می‌شود.»

فیروزآبادی با رد نامه درخواست شش وزیر و دو تن از نمایندگان مجلس در خصوص رفع فیلتر توییتر، دلیل خود را «لرزان» بودن این شبکه اجتماعی مطرح می‌کند: «من موافق وزرایی که نامه امضا کرده‌اند تا توییتر باز شود نیستم چون من توییتر را سکوی لرزانی می‌دانم. ولی مخالف نیستم که برای خارجی‌هایی که در آن فضا هستند، از آن استفاده شود.»

او می‌گوید توییتر در صورتی که بخواهد در ایران فعالیت کند باید در کنار ذخیره داده‌های کاربران داخل کشور، نسبت به حذف حساب‌های جعلی به شکلی متفاوت از شیوه فعلی اقدام کند: «توییتر برای حضور در ایران باید دیتای شهروندان را در داخل کشور ذخیره کند و اکانت‌های فیک را هم حذف کند. نه اینکه موقع حذف اکانت، طرفداران جمهوری اسلامی را با حجم وسیعی حذف کند و تعداد محدودی از طرف مقابل را نیز حذف کند تا بگوید من بی‌طرف هستم.»

 

فضای اینترنت بسته نیست

دبیر شورای عالی فضای مجازی نظر منتقدان فضای اینترنت ایران را «سیاست‌زده» عنوان کرده و می‌گوید: «دوستان در تحلیل‌ها دچار سیاست‌زدگی هستند. وقتی اینطوری حرف می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید فضا را ببندید. در صورتی که اینطور نیست. اگر قرار بود فضا را ببندیم، اینستاگرام و واتس‌اپ بسته شده بود.»

چنین مسئله‌ای در حالی مطرح می‌شود که ایران، یکی از معدود کشورهایی است که دسترسی به بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های محبوب اینترنتی در آن برای شهروندان مسدود است. جمهوری اسلامی تا کنون با فیلتر کردن سایت‌ها و برنامه‌هایی مانند فیسبوک، توییتر، وایبر، تلگرام، یوتیوب، وردپرس، بلاگر، اسپاتیفای و بسیاری نمونه‌های دیگر، حق دسترسی آزاد به اطلاعات را نادیده گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More