شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست برگزاری تجمع ازسوی احمدی‌نژاد بررسی می‌شود

 

بهرام سرمست، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، با اشاره به اینکه درخواست محمود احمدی‌نژاد برای تجمع هنوز به استانداری تهران نرسیده است، گفت درخواست پیشین او برای برگزاری تجمع، «فاقد وجاهت» بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سرمست روز دوشنبه ۱۶ مهرماه، در جریان یک نشست خبری، گفت که رییس‌جمهوری پیشین ایران، تاکنون دوبار درخواست تجمع داده است که «درخواست اول در استانداری بررسی شده و نظر استانداری این بوده است که درخواست وی وجاهت قانونی ندارد».

به گفته دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، درخواست جدید احمدی‌نژاد هنوز به استانداری نرسیده و مشخص نیست «به استانداری درخواست داده شده است، یا فقط در رسانه‌ها این مطرح است». او اضافه کرد که اگر درخواست احمدی‌نژاد به استانداری رسیده باشد، «استانداری آن را بررسی می‌کند».

براساس اصل ۲۷ قانون‌اساسی، برگزاری تجمع به‌شرط حمل‌نکردن سلاح و «مخل نبودن به مبانی اسلام» آزاد است، اما براساس قوانین و آیین‌نامه‌های وزارت کشور، برگزاری تجمع نیازمند مجوز است.

روز یک‌شنبه، کانال تلگرام محمود احمدی‌نژاد، نامه‌ای از او خطاب‌به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، منتشر کرد که در آن، احمدی‌نژاد درخواست کرده بود برای «اعتراض به شرایط نابسامان اقتصادی، سوءتدبیرها، ضعف‌های آشکار مدیریتی و اشتباهات مکرر در تصمیمات کلان به‌ویژه در حوزه اقتصاد و همچنین اعتراض به اقدامات و تهدیدات دولت آمریکا و تحریم‌های ظالمانه و دخالت‌های پیدا و پنهان انگلیس در امور داخلی ایران و روشنگری پیرامون فریبکاری و اجحافات تاریخی آنان علیه ملت ایران»، درخواست برگزاری تجمع دارد.

رییس‌ جمهوری پیشین ایران در نامه خود اعلام کرده بود که این تجمع ساعت ۳ بعدازظهر روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه، در میدان انقلاب تهران برگزار می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد تابستان سال جاری نیز درخواست مجوز برای برگزاری یک تجمع کرده بود، اما آن زمان استانداری تهران «به‌جهت فقدان شرایط قانونی لازم» با این درخواست موافقت نکرد. آن زمان اعلام شد که دلیل رد درخواست احمدی‌نژاد، «دو ایراد قانونی» بود: «اولا این درخواست باید به فرمانداری و استانداری ارسال می‌شد؛ ثانیا درخواست تجمع، باید ازسوی دبیران کل احزاب ارائه شود، نه اشخاص حقیقی».

رییس دولت‌های نهم و دهم، آن زمان درخواست برگزاری تجمع در روز ۲۸ مردادماه، برای اعتراض به «اقدامات و تهدیدات دولت آمریکا»، «دخالت های پیدا و پنهان انگلیس در امور داخلی ایران و روشنگری پیرامون فریبکاری و اجحافات تاریخی آنان علیه ملت ایران» و «اعتراض به شرایط نابسامان اقتصادی، سوءتدبیرها و ضعف‌های آشکار مدیریتی و اشتباهات مکرر در تصمیمات کلان کشور، به‌ویژه در حوزه اقتصادی» درخواست مجوز تجمع کرده بود.

پیش از این، اطرافیان احمدی‌نژاد نیز چندین‌بار درخواست تجمع کرده بودند. از جمله زمستان گذشته و پس از برگزاری تجمعات اعتراض در بیش‌از صد شهر ایران، اسفندیار رحیم‌مشایی، حسن موسوی، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، حمید بقایی، علی ذبیحی، مرتضی تمدن و علی‌اکبر جوانفکر در نامه‌ای به وزیر کشور، درخواست صدور مجوز برای تجمع کرده بودند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More