شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست ایران از سازمان ملل برای رفع تحریم‌ ظریف

 

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خواهان اقدام این سازمان به منظور رفع تحریم‌ علیه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از سوی دولت آمریکا شد.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۵ مردادماه درباره تحریم ظریف به دبیرکل‌ سازمان نوشته است؛ این اقدام دولت آمریکا را «نقض فاحش منشور سازمان ملل» و اصول و قواعد حقوق بین‌الملل توصیف کرده است.

در بخشی از نامه روز سه‌شنبه تخت‌روانچی به دبیرکل سازمان ملل آمده است: «اقدامات آمریکا نقض فاحش ماده ۱۰۵ منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های سازمان ملل و موافقت‌نامه مقر سازمان ملل بوده و همچنین هر گونه محدودیتی در انجام وظایف وزرای امور خارجه مغایر با اصول عرفی تثبیت شده مندرج در کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک می‌باشد.»

 

 

در بخش پایانی نامه نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل از دبیرکل این سازمان خواسته شده است که در برابر آن چه که رفتارهای غیرقانونی آمریکا و «روند خطرناک برای حقوق و روابط بین‌الملل» توصیف شده است نقش فعالانه‌تری ایفا کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، چهارشنبه هفته گذشته، نهم مرداد، وزیر امور خارجه ایران، را در فهرست تحریم‌های دولت آمریکا قرار داد.

ظریف در نخستین واکنش به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های آمریکا گفت دلیل این تصمیم دولت آمریکا این بوده است که «من سخنگوی اصلی ایران در جهان هستم.»

 وزیر امور خارجه ایران همچنین در اظهارنظری دیگر، ضمن تایید خبر دعوت خود به کاخ سفید برای دیدار با دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، گفت: «در سفر اخیرم به نیویورک به من گفتند ظرف دو هفته تحریم می‌شوم که من پیشنهاد حضور در کاخ سفید را نپذیرفتم و تحریم شدم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More