شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست۲۸۰ فعال مدنی و سیاسی از آیت‌الله خامنه‌ای برای ورود «تمام‌عیار» به «چهارراه‌ بحران‌ها»

 

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای با «غیرعادی» توصیف کردن شرایط ایران، خواستار تغییراتی در سیاست‌های کلی کشور شدند. آن‌‌ها از آیت‌الله خامنه‌ای خواستند که برای انجام این تغییر «گامی باورآفرین» بردارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «اکنون که کشور ما در شرایطی غیرعادی و در چهارراه بحران‌ها قرار گرفته است، بی‌گمان بدون تصمیم، عزم و ورود تمام عیار مقام معظم رهبری برای شکل دهی یک تحول دوران‌ساز، راه برای تحولی از جنس «دگرش پذیرانه» بسته خواهند ماند».

نویسندگان نوشه‌اند که «یکی از خطاهای امروز ایرانیان» آن است که «با انتشار اخبار درست یا نادرست به کم و کیف مشکلات، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی دامن‌زده و روان جمعی جامعه را پریشان،‌ نگران و ناآرام می‌کنند».

در این بیانیه با اشاره به این‌که «در شرایط کنونی، عملکردهای اقتصادی اجتماعی ایران بیش از همیشه به ساختار سیاسی و شیوه حکمرانی آن وابسته» است، نوشته‌اند: «بدون تردید؛ حل مسائل ایران در گرو چگونگی حل چالش­های سیاستی و مدیریتی حکمرانی در عرصه‌های سیاست خارجی، اقتصادی و اجتماعی است که باید حاکمیت با نگرش بنیادین به آنها اهتمام ورزد».

آن‌ها با اشاره به مواردی چون «بحران یکپارچگی در نظام سیاسی و مدیریتی»، «عدم شفافیت، فساد و ناکارآمدی»، «گسست اجتماعی»، «افول در سرمایه اجتماعی و امید»، «بحران آب و محیط زیست» و «نابسامانی تولید و بحران معیشت خانوار»، نوشته‌اند: «برای مقابله با چالش­‌ها دیگر نمی‌توان با روش‌ها، شعارها و رویکردهای قبلی و رایج، نیازها و مسائل امروز را پاسخ گفت. آن شیوه‌ها دیگر منسوخ شده و کارآمدی و باورپذیری خود را از دست داده‌­اند. عصر تعدیلات اندک از جنس بهبود، و تغییرات کوچک از جنس اصلاح، و جابه‌جایی‌های متوسط از جنس تحول، پایان یافته­ است. جامعه ایران قبلا چنین فرصت‌هایی را به نظام حاکمیت داده، ولی از آن بهره‌­ای نگرفته است.»

نویسندگان این بیانیه خواستار «اصلاح نظام حکمرانی کشور»، «برپایی مالیه عمومی جامع و فراگیر کشور»، «برپایی قوه قضائیه مستقل و آزاد»، «سیاست خارجی نقش آفرین»، «حق ملت در داشتن انتخابات آزاد»، «رعایت همه ­جانبه حقوق شهروندی»، «آزادی بیان و رسانه»، «عزم ملی برای مقابله با فساد»، «توجه به ایرانیان خارج از کشور» و مساله «محیط زیست مطلوب» شده‌‌اند.

براساس این بیانیه «چند اقدام عاجل پیش‌­نیاز گفتمان اصلاحی و ملی» است که به عقیده آن‌ها مواردی چون «پذیرش نظری و عملی چیدمان ارکان حاکمیت در انجام وظایف به صورت کارآمد و اثربخش در چارچوب قانون اساسی بر اساس الزام به رعایت توازن در مسئولیت‌ها، اختیارها و پاسخگویی­‌ها»، «پالایش بودجه سال ۱۳۹۷ از فعالیت­‌های غیر اصلی و غیر ضرور (همچون دستگاه­های متعدد و موازی فرهنگی و…) و تخصیص منابع این عرصه­‌ها به وظایف اصلی دولت و تدوین لایحه بودجه ۹۸ کشور بر این اساس» و قوه قضائیه مستقل بدور از تسلط جناح­‌ها، گروه‌­های ذی‌نفوذ، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به منظور پاسخگویی منصفانه، آزاد و سریع به مسایل مردم» از جمله آن‌هاست.

این بیانیه را افرادی چون مصطفی محقق داماد، محمد ستاری‌فر، علی‌رضا علوی‌تبار، محسن رنانی، محمد حسین بهشتی، محمد حسین شریف‌زادگان، نجفقلی حبیبی، الهه کولایی، محمد تقی فاضل میبدی،‌ داود سلیمانی، و  محسن امین‌زاده امضا کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More