شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: توان کشور تزریق چهار میلیون دُز واکسن در ماه است

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت که  توان کشور تزریق چهار میلیون دُز واکسن در ماه است و به همین دلیل واکسیناسیون ۶۰ درصد جمعیت تا اسفند سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.

قانعی در مصاحبه با خبرگزاری برنا، گفت که ما در هر ماه بیش از ۴ میلیون دُز واکسن نمی‌توانیم تزریق کنیم و در هر هفته توان کشور این است که به یک میلیون نفر واکسن تزریق شود و از این رو طبق اولویت‌ها واکسیناسیون انجام می‌دهیم.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود که به همین دلیل انتظار می‌رود در اسفند سال ۱۴۰۰ دیگر با بحران کرونا مواجه نباشیم زیرا در آن تاریخ ۶۰ درصد جامعه ایمن می‌شود و در آن صورت زنجیره کرونا قطع خواهد شد اما تا آن برهه زمانی ماسک برای جلوگیری از کرونا حرف اول را می زند.

قانعی درباره الویت‌بندی در واکسیناسیون نیز گفت که هدف اول از واردات واکسن کرونا، جمعیت در معرض خطر است تا شاهد کاهش مرگ و میر در کشور باشیم.

به گفته این مقام ستاد ملی مقابله با کرونا هدف بعدی کاهش بستری است تا براساس مدل‌های جهانی ۱۰ هزار مرگ را کاهش دهیم.

قامعی درباره نحوه واردات واکسن کرونا و همچنین به کار گیری واکسن‌های ایرانی کرونا نیز اعلام کرد که روند واردات واکسن تا خرداد ماه ادامه دارد و در این تاریخ تولید انبوه واکسن‌های ایرانی آغاز می‌شود.

همزمان خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه تاکنون سه نهاد نظارتی شامل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیسیون اصل نود و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نسبت به توزیع واکسن کرونا در خارج از سامانه تیتک هشدار داده‌اند.

این گزارش دلیل هشدار سه نهاد نظارتی در مورد واکسن کرونا را ناشی از آن عنوان کرد که معاونت بهداشت وزارت بهداشت با پافشاری بر مواضع خود قصد توزیع واکسن از طریق سامانه تیتک را ندارد.

 سامانه تیتک از جمله سامانه‌های پیش بینی شده در قانون جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور یکپارچه‌سازی فرآیندهای ثبت سفارش، ردیایی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت محور راه‌اندازی شده است.

خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت در مقابل درصدد توزیع واکسن از طریق سامانه مرتبط به معاونت بهداشت به نام سیب است، از قول برخی کارشناسان حوزه مبارزه با قاچاق نوشت که سامانه سیب به تنهایی ظرفیت و زیرساخت لازم را برای توزیع هوشمند و عادلانه واکسن کرونا را در اختیار ندارد.

محمدرضا شانه‌ساز، رییس سازمان غذا و دارو، اما گفت که این سازمان تلاش دارد تا هر کد واکسن کرونا را در سامانه تیتک ثبت کرده و مطابق با کدملی اشخاص، واکسن کرونا تزریق شود تا شاهد خروج واکسن از شبکه زنجیره توزیع و انحراف در آن نباشیم.

پیشتر گزارش‌های متعددی از خروج دارو شبکه رسمی توزیع دارو در ایران منتشر شده است. علاوه بر این، گزارش‌هایی از قاچاق گسترده دارو از ایران به خارج از جمله کشورهای همسایه نیز منتشر شده است که یکی از مشهورترین موارد آن توقیف توقیف محموله ۱۹ کامیون دارو در استان دیاله عراق است که سازمان اطلاعات ارتش عراق خبر آن را در مهر ماه گذشته اعلام کرد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در همان زمان از سیستم‌های نظامی و امنیتی خواستند تا پرونده کشف این محموله قاچاق را بررسی کند اما پس از آن گزارشی درباره چگونگی قاچاق دارو با چنین حجمی از ایران به عراق اعلام نشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More